· Reflexionar sobre el procés d'incorporació dels aprenentatges adquirits sobre el Model d'Atenció Integral i Centrada a la Persona (AICP) i valorar els beneficis que impacten en les persones, els equips professionals i els sistemes de protecció social.
· Proveir els participants de capacitats reflexives suficients per comprendre, aplicar i adoptar la figura del gestor de casos en l'atenció a domicili, des de la comprensió profunda del valor per a la millora de la qualitat de vida de les persones que s'acompanyen.
· Definir i establir un marc de referència conceptual sobre la intervenció comunitària des de l'AICP, que permeti comprendre el paper de les sinergies de recursos i la gestió de casos com a mètode de treball.
· Oferir coneixements i habilitats a les professionals d'atenció a domicili per formar/sensibilitzar les famílies cuidadores i l'entorn social sobre els elements essencials de la bona cura d'acord amb els principis i els postulats de l'atenció integral i centrada en la persona, perquè promogui la reflexió sobre la presa de decisions sobre la cura que resultin satisfactòries per a totes dues parts de la relació.
· Identificar i consensuar acords sobre el procés a seguir per continuar amb la implantació del model d'Atenció Integral i Centrada a la persona en l'atenció a domicili i comunitat
Les dues dimensions del model AICP.
Reconeixement d'aplicacions aconseguides d'AICP als serveis d'atenció domiciliària i la comunitat.
· Unitat 2. L'atenció personalitzada a domicili.
La gestió de casos. Trajectòria històrica, contingut, metodologia i aplicació a l'atenció domiciliària.
El gestor de casos. Competències i habilitats toves, competències i habilitats dures i enfocament integral.
La relació d'ajuda a l'entorn domiciliari.
El triangle de cures com a equip: professional, persona amb necessitat de cures i família cuidadora.
· Unitat 3.
Conceptualització: participació, comunitat, empoderament comunitari,..
Comunitat en temps d¿individualisme.
Participació social de les persones adultes grans i persones amb diversitat funcional.
Serveis socials i comunitat. Claus de la participació
Metodologia i tècniques relacionades amb el desenvolupament de la gestió de casos per a l'atenció integral i integrada.
· Unitat 4.
Formació i suport a famílies cuidadores de persones en situació de dependència.
El suport social i el suport informal. L'elecció de cuidar i els costos i beneficis. La relació d'ajuda. La cura recíproca
Instruments de valoració de la persona cuidadora principal. Cuidar bé: Activitats quotidianes, cura de salut, cura de la llar. Tenir cura també és estimular (activitats quotidianes i socials)
Compartir les cures. Negociació i consens amb altres membres de la família. La presència de cuidadores/a casa.
Estratègies d'afrontament davant de comportaments difícils. Prevenir situacions complexes. Prendre decisions davant de l'agreujament.
· Unitat 5.
Reconeixement del treball realitzat i del que hi ha al davant.
Sessions grupals per aconseguir consensos i acords.
Presentad'acords i acceptació.
Elaboració d'un esborrany sobre els passos que cal seguir a curt i mitjà termini.
Col·lectiu professional | Àmbit funcional | Lloc de treball | Competència |
---|---|---|---|
Tècnic especialista | Serveis de benestar social | Educador social | Habilitats en la intervenció professional en els serveis socials |
Tècnic especialista | Serveis de benestar social | Psicòleg | Habilitats en la intervenció professional en els serveis socials |
Tècnic especialista | Serveis de benestar social | Tècnic infància/família/gent gran/inclusió | Habilitats en la intervenció professional en els serveis socials |
Tècnic especialista | Serveis de benestar social | Treballador social | Habilitats en la intervenció professional en els serveis socials |