Acció formativa del BAF
Eines per a la protecció del patrimoni municipal per a policies locals
Àmbit promotor de la formació:
Gabinet de Prevenció i Seguretat
Requisits:
Cap requisit previ
Modalitat:
curs
Canal:
Durada:
| Presencial   20.00 h
| Videoformació   0.00 h
| Treball en línia   0.00 h
Nombre de participants:
Mínim 15
| Òptim
| Màxim
Tipus d'acreditació:
Certificat d’assistència
Temàtica:
Descriptor:
Objectius

· Conèixer els entorns i elements patrimonials bàsics amb continguts avançats sobre riscos patrimonials i estratègies d'actuació.
· Identificar i avaluar el patrimoni històric.
· Comprendre la importància històrica i cultural del patrimoni, la seva evolució i els diferents tipus de béns culturals.
· Conèixer bones pràctiques en la protecció i conservació del patrimoni històric.
· Aprendre a preparar-se i respondre a emergències i desastres naturals o provocats per l'ésser humà que puguin afectar el patrimoni històric.
· Comprendre la importància de la sensibilització i educació pública en la protecció del patrimoni històric així com la col·laboració i cooperació entre diferents actors com altres cossos de seguretat, autoritats locals, institucions culturals, etc. en la protecció del patrimoni històric.
· Comprendre la importància de l'ètica i la legalitat en la protecció del patrimoni històric.

1. Legislació i normatives.
· Coneixement de les lleis i normatives locals, nacionals i internacionals que protegeixen el patrimoni històric, incloent convenis internacionals, tractats i convencions relacionades amb la protecció del patrimoni cultural, així com una aproximació a les ordenances municipals.

2. Història del patrimoni històric.
· La importància històrica i cultural del patrimoni, incloent la seva evolució i els diferents tipus de béns culturals, com monuments, llocs arqueològics, artefactes, documents i tradicions culturals.

3. Identificació i avaluació dels riscos en patrimoni històric.
· Identificació i avaluació del patrimoni històric, incloent la documentació, inventari i avaluació de béns culturals, així com la identificació de possibles amenaces i riscos. Dels · Catàlegs de Patrimoni al mètode ARPA d'anàlisi de riscos.

4. Protecció i conservació del patrimoni històric.
· Bones pràctiques en la protecció i conservació del patrimoni històric, incloent la prevenció del saqueig, vandalisme, tràfic il·lícit i altres delictes relacionats amb el patrimoni cultural. També pot incloure nocions sobre tècniques de conservació i restauració.

5. Gestió d'emergències i recuperació de desastres.
· Preparar-se i respondre a emergències i desastres naturals o provocats per l'ésser humà que puguin afectar el patrimoni històric. Plans d'evacuació, salvament i recuperació de béns culturals.

6. Sensibilització i educació de la població.
· Sensibilització i educació pública en la protecció del patrimoni històric, incloent la promoció de la consciència cultural, la participació comunitària i la difusió d'informació sobre la importància del patrimoni històric en el dia a dia.

7. Col·laboracó i cooperació nacional i internacional
· La col·laboració i cooperació entre diferents actors com altres cossos de seguretat, autoritats locals, institucions
culturals, comunitats locals i altres països, en la protecció del patrimoni històric.
La cooperació internacional en la lluita contra el tràfic il·lícit de béns culturals.

8. Ètica i legalitat.
· La importància de l'ètica i la legalitat en la protecció del patrimoni històric, incloent la conducta ètica en la gestió, conservació i recuperació de béns culturals, així com el respecte als drets de propietat i la integritat del patrimoni cultural.
Metodologia d'impartició
Teòrico-pràctic
Metodologia d'avaluació
Assistència