Continguts
1. Models de gestió:
· Gestió Directa
per la pròpia entitat local; mitjançant organisme entitat o societat pública; la figura del director del mercat municipal (pur); figura del tècnic municipal (multitasking); la relació del director/tècnic amb els altres (paradistes, les comissions, juntes, amb la gerència, etc.)
· Gestió Indirecta
El Paper de l'agrupació de paradistes (Associació o Comunitat)
Competències de la Gerència professionalitzada
La relació de la gerència amb els altres: amb els paradistes, amb les comissions, juntes, Ajuntament, etc.
Convenis:
·Entre l'ajuntament i l'agrupació de venedors per a la gestió del mercat
·Entre l'agrupació de venedors i la gerència professional
· Cogestió
· Direcció del mercat municipal
· E.L.V.I.R.A.
2. Nous usos / noves activitats
· La compra única
· Quotidians alimentaris/usos alimentaris: frescos, seca/rebost
· Quotidià NO alimentari
· Serveis comercials
· Usos per a la dinamització i altres
3. Orientació estratègica
· Integració del Mercat en l'entorn (diferents isòcrones o àrees d'influència)
· Atractivitat segons tipologies de clients
· Canvi Generacional de clients: oferta comercial, horaris, aparcament, Botiga Online...
· Dinamització/Promoció estratègica
· Objectius estratègics: Notorietat, Captació de nous clients i noves tipologies de clients, Atractivitat, · Afluència/assistència, Recurrència, Prescripció, Augment del n. de tiquets i del tiquet mig.
· L'Agrupació-Associacionisme
· La professionalització dels venedors
4. Ànima: els mercats són un referent de la vida als barris de Barcelona i proporcionen una experiència no només de compra, sinó també de convivència als ciutadans
· Consolidar el mercat com a lloc central de la ciutat
· Mantenir la transformació de la ciutat mitjançant la renovació/actualització del mercat
· Reforçar el compromís dels comerciants amb el mercat i ¿fer xarxa¿.
· Potenciar la relació mercat - comerç de proximitat.
· Potenciar la relació mercat - entorn (entitats socials, culturals, esportives, econòmiques, etc.)
5. Motor: els mercats lideren el comerç de cada barri, alhora que dirigeixen el model de mercat urbà en l'àmbit internacional. El mercat és una peça clau en el desenvolupament econòmic i en la creació d'ocupació a cada barri.
· Liderar la distribució alimentària del producte fresc a la ciutat
· Mantenir l'orientació als consumidors
6. Sostenibilitat: els mercats són sinònim de valors associats
· Fomentar un model de gestió sostenible del mercat.
· Establir el mercat com a font de difusió del patrimoni agroalimentari de proximitat : posar en valor el producte local.
· Posicionar el mercat com a lloc per a la formació en hàbits d'alimentació saludable, gastronomia i seguretat alimentària.
· Assegurar la sostenibilitat econòmica i ambiental dels equipaments dels mercats.
· Potenciar el mercat com a valedor de la sostenibilitat social del barri.
Metodologia d'impartició
Learning by doing: Aprenentatge dinàmic i interactiu que es desenvoluparà mitjançant el debat i la reflexió de forma conjunta entre el formador i els participants, per al desenvolupament ple de les capacitats i habilitats d'aquests últims, amb l'objectiu d'aconseguir un coneixement estratègic en matèria de Mercats Municipals.