Acció formativa del BAF
Gestió estratègica als Mercats Municipals
Àmbit promotor de la formació:
Gerència de Serveis de Comerç
Requisits:
Tècnics de comerç dels Ens Locals.
Modalitat:
curs
Canal:
Presencial
Durada:
12.00 h
| Presencial   12.00 h
| Videoformació   0.00 h
| Treball en línia   0.00 h
Nombre de participants:
Mínim 15
| Òptim  
17
| Màxim  
20
Tipus d'acreditació:
Certificat d’assistència
Temàtica:
Descriptor:
Objectius

· Analitzar, planificar, implementar i avaluar el conjunt d'actuacions necessàries per a la gestió i direcció dels mercats municipals, tenint en compte les necessitats i característiques del territori, i l'ús eficient dels recursos disponibles, per al manteniment i conservació de l'equipament públic, així com incrementar el seu paper com a referent de proveïment de producte fresc i saludable.

Continguts
1. Models de gestió:
· Gestió Directa
per la pròpia entitat local; mitjançant organisme entitat o societat pública; la figura del director del mercat municipal (pur); figura del tècnic municipal (multitasking); la relació del director/tècnic amb els altres (paradistes, les comissions, juntes, amb la gerència, etc.)
· Gestió Indirecta
El Paper de l'agrupació de paradistes (Associació o Comunitat)
Competències de la Gerència professionalitzada
La relació de la gerència amb els altres: amb els paradistes, amb les comissions, juntes, Ajuntament, etc.
Convenis:
·Entre l'ajuntament i l'agrupació de venedors per a la gestió del mercat
·Entre l'agrupació de venedors i la gerència professional
· Cogestió
· Direcció del mercat municipal
· E.L.V.I.R.A.

2. Nous usos / noves activitats
· La compra única
· Quotidians alimentaris/usos alimentaris: frescos, seca/rebost
· Quotidià NO alimentari
· Serveis comercials
· Usos per a la dinamització i altres

3. Orientació estratègica
· Integració del Mercat en l'entorn (diferents isòcrones o àrees d'influència)
· Atractivitat segons tipologies de clients
· Canvi Generacional de clients: oferta comercial, horaris, aparcament, Botiga Online...
· Dinamització/Promoció estratègica
· Objectius estratègics: Notorietat, Captació de nous clients i noves tipologies de clients, Atractivitat, · Afluència/assistència, Recurrència, Prescripció, Augment del n. de tiquets i del tiquet mig.
· L'Agrupació-Associacionisme
· La professionalització dels venedors

4. Ànima: els mercats són un referent de la vida als barris de Barcelona i proporcionen una experiència no només de compra, sinó també de convivència als ciutadans
· Consolidar el mercat com a lloc central de la ciutat
· Mantenir la transformació de la ciutat mitjançant la renovació/actualització del mercat
· Reforçar el compromís dels comerciants amb el mercat i ¿fer xarxa¿.
· Potenciar la relació mercat - comerç de proximitat.
· Potenciar la relació mercat - entorn (entitats socials, culturals, esportives, econòmiques, etc.)

5. Motor: els mercats lideren el comerç de cada barri, alhora que dirigeixen el model de mercat urbà en l'àmbit internacional. El mercat és una peça clau en el desenvolupament econòmic i en la creació d'ocupació a cada barri.
· Liderar la distribució alimentària del producte fresc a la ciutat
· Mantenir l'orientació als consumidors

6. Sostenibilitat: els mercats són sinònim de valors associats
· Fomentar un model de gestió sostenible del mercat.
· Establir el mercat com a font de difusió del patrimoni agroalimentari de proximitat : posar en valor el producte local.
· Posicionar el mercat com a lloc per a la formació en hàbits d'alimentació saludable, gastronomia i seguretat alimentària.
· Assegurar la sostenibilitat econòmica i ambiental dels equipaments dels mercats.
· Potenciar el mercat com a valedor de la sostenibilitat social del barri.
Metodologia d'impartició
Learning by doing: Aprenentatge dinàmic i interactiu que es desenvoluparà mitjançant el debat i la reflexió de forma conjunta entre el formador i els participants, per al desenvolupament ple de les capacitats i habilitats d'aquests últims, amb l'objectiu d'aconseguir un coneixement estratègic en matèria de Mercats Municipals.
Metodologia d'avaluació
Assistència
Destinataris
Col·lectiu professional Àmbit funcional Lloc de treball Competència
Tècnic especialista Serveis de desenvolupament econòmic Tècnic comerç Gestió i direcció de mercats municipals