Acció formativa del BAF
L'atenció, els recursos i la intervenció social amb persones sense llar
Àmbit promotor de la formació:
Gerència de Serveis Socials
Requisits:
Sense requisits previs
Modalitat:
Curs
Canal:
Presencial
Durada:
20.00 h
| Presencial   20.00 h
| Videoformació   0.00 h
| Treball en línia   0.00 h
Nombre de participants:
Mínim 15
| Òptim  
20
| Màxim  
25
Tipus d'acreditació:
Certificat d’aprofitament
Temàtica:
Descriptor:
Objectius

· Conèixer els conceptes més importants relacionats amb l'exclusió social i el sensellarisme, així com el seu marc legislatiu.
· Iniciar-se en les claus de la intervenció i de la gestió competencial en situacions especials amb aquest col·lectiu.
· Conèixer la tipologia i característiques dels recursos existents per a l'atenció a les persones sense llar.
· Conèixer les tendències i els debats al voltant d'un fenomen social en canvi constant.

Continguts
UNITAT 1. Introducció i conceptualització del Sensellarisme.
Mòdul 1.1. Sensellarisme. Revisió del concepte ¿persona sense llar¿
· La construcció d'un objecte d'intervenció social.
· Existeixen els perfils de ¿persona sense llar¿?
· La gestió de la pobresa extrema i els Estats del Benestar.
· Exclusió social i habitatge.
· Els canvis en la composició de la població sense llar en les societats postindustrials.
· El Sensellarisme: Categories ETHOS i anàlisi de l'exclusió residencial.
· Prejudicis, estigmes i definició de polítiques públiques.
Mòdul 1.2. Diagnosi: el sensellarisme a Catalunya i context europeu
· Les fonts de dades oficials i no oficials.
· El paper del tercer sector en la producció de dades.
· El sensellarisme a Europa. Evolució i explicacions del creixement de l'etapa 2014-2020.
· Exclusió residencial i sensellarisme a Catalunya.
· Migracions i sensellarisme.
· Sensellarisme amb perspectiva de gènere.

UNITAT 2. El sistema d'atenció a les persones sense llar
Mòdul 2.1. Marc legislatiu i competencial
· Normativa estatal, autonòmica i local
· El Marc Europeu
· El Sistema Públic de Serveis Socials i l'atenció a les persones sense llar: definició dels serveis.
Mòdul 2.2. Els dispositius residencials i d'allotjament per a persones sense llar
· Normativa estatal, autonòmica i local i Reglaments de règim intern.
· Modalitats de dispositius d'atenció a persones sense llar: Baixa, mitja i alta exigència.
· Altres dispositius i recursos complementaris.
· Drets i deures dels usuaris i les usuàries
· Règim disciplinari i sancionador.
· La participació en els centres i serveis d'atenció a persones sense llar.
Mòdul 2.3. Polítiques d'atenció a les persones sense llar.
· Les polítiques d'atenció a les persones sense llar a les societats industrials i postindustrials. Perspectiva comparada
· Les polítiques d'atenció a les persones sense llar a Catalunya. Perspectiva històrica.
· El model d'escala: teoria i realitat.
· Housing first i housing led policies.
· Innovació en l'atenció a les persones sense llar: mites i realitats.
Mòdul 2.4. El treball de l'equip professional.
· Coneixements, habilitats i actituds de l'equip multidisciplinari.
· Direcció, formació i supervisió.
· El paper del Voluntariat.
· La perspectiva de gènere en l'atenció a persones sense llar.
· L'estrès professional en l'atenció a persones sense llar.

UNITAT 3. Intervenció social i processos de recuperació
Mòdul 3.1. Contacte i intervenció inicial amb persones sense llar.
· El contacte el carrer. Característiques, oportunitats i dificultats.
· Objectius del treball de carrer.
· Detecció de casos i seguiment.
· Centres de dia, menjadors, serveis higiènics. Garantia de prestacions bàsiques i espais de vinculació.
· Primera acollida i demanda d'allotjament.
· Baixa exigència.
· La malaltia mental en situacions de carrer. Perfil de les persones sense llar amb patologia mental. Estudis epidemiològics i socials. Tipus de trastorns i addiccions.
Mòdul 3.2. Espais d'intervenció.
· Tipus de dispositius d'allotjament i residencials.
· El centres residencials i la recuperació. De l'alberguisme a la llar.
· La importància de l'espai físic en l'acompanyament social.
· Pisos amb acompanyament: dels pisos d'inclusió als projectes housing first.
· L'acolliment d'emergència: campanyes hivernals i altres emergències.
· És el sensellarisme de carrer una situació d'emergència?
Mòdul 3.4. Especialització en l'atenció social a les persones sense llar.
· Migracions i sensellarisme: debats recents sobre la diferenciació d'itineraris segons nacionalitat i situació administrativa.
· Joves migrats sense llar.
· El sensellarisme femení la introducció de la perspectiva de gènere al sistema d'atenció.
· La intervenció social en assentaments irregulars.
· L'accés al sistema de garantia de rendes i els itineraris de recuperació.
Mòdul 3.5. Polítiques preventives
· Marc preventiu i nivells de go
Metodologia d'impartició
Metodologia activa, pràctica i participativa per a que els assistents adquireixin les habilitats necessàries per a l'aplicació en el seu entorn de treball dels coneixements objecte de la present acció formativa.
Durant el curs els/les participants realitzaran un exercici pràctic de disseny d'un servei. Les activitats en línia aniran encaminades la realització d'aquest exercici.
Metodologia d'avaluació
L'alumnat realitzarà un treball al voltant d'un cas pràctic.
El treball es realitzarà en grups de 3 ó 4 persones i el seguiment i la tutorització els realitzarà el coordinador de l'equip docent.
Destinataris
Col·lectiu professional Àmbit funcional Lloc de treball Competència
Suport operatiu Serveis de benestar social Treballador familiar Habilitats en la intervenció professional en els serveis socials
Tècnic especialista Serveis de benestar social Educador social Habilitats en la intervenció professional en els serveis socials
Tècnic especialista Serveis de benestar social Psicòleg Habilitats en la intervenció professional en els serveis socials
Tècnic especialista Serveis de benestar social Tècnic infància/família/gent gran/inclusió Habilitats en la intervenció professional en els serveis socials
Tècnic especialista Serveis de benestar social Treballador social Habilitats en la intervenció professional en els serveis socials