Aquest Destil·lat exposa com l’absentisme escolar, entès com l’absència reiterada d’un alumne o una alumna a l’escola, és una vulneració extrema del dret a l’educació i com la prevenció de l’absentisme i de l’abandonament educatiu és clau per a la millora de l’èxit i per augmentar les oportunitats educatives d’infants i joves i per reduir el risc de reproducció de la pobresa i la desigualtat social. A continuació estableix el treball en xarxa de tots els agents educatius del territori com un factor clau. I, finalment, defineix una sèrie de recursos, estratègies i projectes per prevenir i reduir l’absentisme i l’abandonament escolar.
La col·lecció Destil·lats d’Educació facilita el coneixement generat en marc de les jornades i les accions formatives de la Gerència de Serveis d’Educació en un format sintètic i visual. Aquest destil·lat és el número 11 d’aquesta col·lecció.
Autora: Maribel Garcia Gracia, Professora de Sociologia a la UAB i investigadora del Grup de Recerca en Educació i Treball (GRET) del Departament de Sociologia de la UAB.
Definició
Desenvolupar projectes d’orientació escolar i d’acompanyament a les transicions educatives adreçats als joves i les seves famílies i definir i implantar programes encaminats a la millora de l’exit escolar i a la prevenció de l’abandonament escolar prematur, tot plegat des del concepte d’educació al llarg de la vida.
La competencia implica ...
Foment i l’impuls dels processos de renovació i innovació pedagògica.
Suport a les transicions educatives mitjançant el disseny d’accions formatives i d’acompanyament que afavoreixin la igualat d’oportunitats i el retorn al sistema educatiu formal.
Promoció de serveis i recursos d’orientació que afavoreixin una millor transició dels joves cap als estudis post-obligatoris.
Programes i accions de suport i acompanyament a les famílies.
Programes encaminats a reduir l’abandonament escolar prematur.
Eines per a l’afavoriment de l’èxit escolar.
Programes i activitats més enllà de l’horari escolar.
Impuls de polítiques i activitats de dinamització relacionades amb el coneixement de l'entorn, la salut, el lleure, la cultura, el medi ambient, el reconeixement de la qualificació professional i laboral, l'esport i altres de caràcter inclusiu.
Nivells
Aquest Destil·lat exposa deu aspectes que cal tenir en compte quan es dissenyen accions d’orientació: motivació, fortaleses de l’alumnat, la importància de les activitats, objectius clars, eines i recursos, avaluació, col·laboració entre professionals, un bon disseny, materials i la participació.
La col·lecció Destil·lats d’Educació facilita el coneixement generat en marc de les jornades i les accions formatives de la Gerència de Serveis d’Educació en un format sintètic i visual. Aquest destil·lat és el número 10 d’aquesta col·lecció.
Autor: Màrius Martínez Muñoz, Professor titular d’Orientació de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB)
El recurs està format per tres mòduls que aporten mirades i eines diferents sobre alguns aspectes clau, ara mateix, en les aules amb adolescents i joves.
El primer mòdul situa la importància de dos elements cabdals en el procés d’ensenyament i aprenentatge: la motivació i l’autoestima, i reflexiona sobre el paper de lideratge del formador en la consecució d'aquests dos elements entre els seus alumnes.
El segon mòdul gira al voltant de com les eines digitals ens ajuden a gestionar, interactuar, accedir a la informació i comunicar i com, per tant, donen suport als processos d’ensenyament i aprenentatge.
El tercer mòdul ens apropa a com el consum de substàncies, que està considerat com una de les conductes de risc més freqüents durant l’adolescència, afecten el cervell i produeixen alteracions conductuals i cognitives. En finalitzar el mòdul s'ofereixen una sèrie d'eines i recursos per poder abordar aquesta problemàtica.
Aquest Destil·lat estableix el que s’entén per èxit educatiu, fracàs escolar i abandonament escolar prematur (AEP). Exposa els principals indicadors pel cas de Catalunya, els factors explicatius de l’AEP i el marc de les intervencions davant l’AEP.
Descriu els principals reptes per fer front a l’AEP i, finalment, proposa un conjunt de polítiques i programes municipals per combatre l’AEP.
La col·lecció Destil·lats d’Educació facilita el coneixement generat en marc de les jornades i les accions formatives de la Gerència de Serveis d’Educació en un format sintètic i visual.
Autora: Aina Tarabini
Aquest Mirades presenta la ponència impartida per Fernando Hernández. Es tracta d’una invitació a viatjar per algunes de les possibilitats, els desafiaments i les tensions que es fan presents en les relacions entre les arts i l'educació. I com que es tracta d'un viatge, el ponent apunta, amb un pensament de Marina Garcés, el territori que exploraràs: «Ens preparem per iniciar el viatge per la incertesa preparats per relacionar-nos amb el no-saber, per trepitjar i desplaçar els límits»
La col·lecció Mirades d’Educació recull, en format audiovisual, les ponències, xerrades, debats i accions formatives que tenen lloc en el decurs de diferents activitats i trobades de la Gerència de Serveis d’Educació.
Aquest Mirades presenta la ponència impartida per Joan Manuel del Pozo i el diàleg posterior amb Mònica Nadal.
A la primera part, Joan Manuel del Pozo reflexiona sobre les actuals dimensions de canvi en l’educació -de l’escola transmissora de coneixements als entorns d’aprenentatge-, l’aprenentatge dins i fora l’escola i al llarg i ample de la vida, quins són els aprenentatges necessaris al segle XXI -valors, canvi social i reptes globals-, l’educació i els Objectius de Desenvolupament Sostenible, la necessitat de garantir una educació inclusiva, equitativa i de qualitat i la promoció d’oportunitats d’aprenentatge durant tota la vida per a tothom i el valor de la proximitat –l’aportació de l’àmbit local per millorar l’educació-.
A la segona part, en Joan Manuel del Pozo i na Mònica Nadal dialoguen sobre la situació actual en termes de cohesió social, igualtat d’oportunitats educatives i equitat, quins són els eixos del canvi -connexió d’actors, temps, espais, aprenentatges i protagonistes, com abordar els reptes específics del nostre sistema educatiu -segregació, abandonament escolar prematur- i com garantir més i millors oportunitats educatives a l’entorn local.
La col·lecció Mirades d’Educació recull, en format audiovisual, les ponències, xerrades, debats i accions formatives que tenen lloc en el decurs de diferents activitats i trobades de la Gerència de Serveis d’Educació.
Aquest Destil·lat estableix les bases de la planificació educativa per a l’equitat i com la planificació educativa pot ajudar a pal·liar o, per contra, empitjorar la situació de la segregació escolar al municipi. Finalment, analitza les polítiques locals d’escolarització de 0-3 anys per garantir l’educació en igualtat d’oportunitats.
La col·lecció Destil·lats d’Educació facilita el coneixement generat en marc de les jornades i les accions formatives de la Gerència de Serveis d’Educació en un format sintètic i visual. Aquest destil·lat és el número 12 d’aquesta col·lecció.
Autors:Xavier Bonal, Professor del Departament de Sociologia de la UAB,Enric Saurí, Professor del Departament de Sociologia de la UAB i professor col·laborador de la UOC
Aquest Destil·lat posa en valor el paper dels municipis com a autoritat educativa dins del Servei d’Educació de Catalunya. Partint de la premissa que totes i cadascuna de les persones tenim dret a l’educació, i que l’Estat té el deure de garantir aquest dret, amb qualitat, equitat i eficiència, l’autor fa un breu repàs històric de la xarxa pública d’ensenyament. En l’actualitat, els ajuntaments han passat de ser una mera central de serveis educatius o paraeducatius a protagonitzar-ne un -cert- lideratge. L’autor en fa una anàlisi i proposa un seguit d’àmbits en què els ajuntaments poden avançar amb l’objectiu d’esdevenir autoritats educatives efectives i eficients.
La col·lecció Destil·lats d’Educació facilita el coneixement generat en marc de les jornades i les accions formatives de la Gerència de Serveis d’Educació en un format sintètic i visual. Aquest destil·lat és el número 13 d’aquesta col·lecció.
Autor: Josep Bargalló Valls. Llicenciat en filologia catalana per la Universitat de Barcelona i màster en estudis superiors de llengua, literatura i cultura catalanes per la Universitat Rovira i Virgili.
Aquest Destil·lat proposa un decàleg amb els aspectes clau en la formació de persones adultes al territori. La generació d’oportunitats, els grups específics, el context comunitari i territorial, les iniciatives formatives i de participació, el lideratge públic, la participació i col·laboració, les metodologies i recursos, els participants, la planificació i les oportunitats i les dades i indicadors, són els deu punts necessaris per endegar un debat que condueixi a la formulació de propostes i decisions en l’agenda política pel que fa a la formació de les persones adultes.
La col·lecció Destil·lats d’Educació facilita el coneixement generat en marc de les jornades i les accions formatives de la Gerència de Serveis d’Educació en un format sintètic i visual.
Autoria: Màrius Martínez
Aquest recurs d’autoaprenentatge té com a objectiu aproximar la base teòrica, les eines i les estratègies als orientadors i professionals municipals que s’inicien en les tasques d’acompanyament i suport als joves durant els períodes de tria de la continuïtat formativa.
Aquest Destil·lat estableix que repensar l’educació avui és una responsabilitat institucional que l’administració dels estats complexos ha assumit com a pròpia, en tots els espais de participació ciutadana. Descriu que qualitat i equitat són dues línies estratègiques que sustenten la innovació i donen els valors de referència per crear experiències locals, xarxes d’interessos comuns, i tarannà social compromès amb la renovació de processos i la millora dels resultats en un territori. Exposa un conjunt d’idees clau vers la innovació en educació i conclou, per una banda, que les bones pràctiques que assoleixen els objectius específics de millora en un territori requereixen necessàriament l’adaptació de recursos i processos per a la seva transferibilitat. I per altra banda, que la innovació no pot ser un model tancat d’actuació predefinida, sinó un espai compartit per elaboració de propostes vers horitzons dinàmics que facin possible un món millor per a tothom.
La col·lecció Destil·lats d’Educació facilita el coneixement generat en marc de les jornades i les accions formatives de la Gerència de Serveis d’Educació en un format sintètic i visual. Aquest destil·lat és el número 3 d’aquesta col·lecció.
Neus Lorenzo, professora a la UAB i cofundadora de la Transformation Society, entitat especialitzada en formació, comunicació i anàlisis de realitats complexes.
1. Reflexionar sobre el perquè avaluem i quines son les nostres necessitats
2. Explorar i practicar amb les arts com a metodologia per avaluar els projectes educatius
3. Planificar i dissenyar pas a pas un procés d'avaluació participativa i creativa
4. Compartir i difondre els resultats
1. Identificar els fonaments teòrics que sustenten el marc conceptual i els criteris metodològics de l'acció orientadora.
2. Establir el marc conceptual comú.
3. Establir els criteris metodològics compartits.
4. Acordar la finalitat d'impacte en el col·lectiu jove.
5. Acordar la finalitat de procés en els professionals.
6. Establir pautes per identificar el grau de personalització en les diferents pràctiques d'orientació.
· Compartir el marc conceptual dels projectes de connexió de temps i espais educatius.
· Conèixer la interrelació entre els temps i espais dels diferents àmbits educatius per a l'articulació d'una experiència educativa integrada.
· Identificar els agents i els recursos educatius que cal connectar per crear sinergies i ampliar les oportunitats educatives en el territori.
· Explorar estratègies i instruments de connexió per ampliar i donar continuïtat a l'experiència educativa, al servei de l'equitat i la igualtat d'oportunitats.
· Aportar bones pràctiques d'experiències educatives.
· Facilitar un espai de reflexió i aprofundiment sobre temes d'actualitat vinculats a les polítiques educatives locals.
· Facilitar un espai de trobada i intercanvi de coneixements i experiències professionals en l'àmbit educatiu local.
· Facilitar un espai virtual de reflexió i aprofundiment sobre temes d'actualitat vinculats a les polítiques educatives locals.
· Facilitar un espai virtual de trobada i intercanvi de coneixements i experiències professionals en l'àmbit educatiu local.
· Generar un espai exploratori que permeti compartir i exposar experiències.
· Establir criteris comuns de treball. Endreçar i construir coneixement.
· Identificar necessitats i punts comuns en les necessitats.
· Compartir resultats i metodologies de treball.
· Identificar bones pràctiques.
· Endreçar i construir coneixement.
· Establir criteris comuns de treball.
· Identificar necessitats i punts comuns en les necessitats.
· Compartir resultats i metodologies de treball en un entorn online.
· Generar un espai online que exploratori que permeti compartir i exposar experiències.
· Facilitar un espai de trobada, reflexió i debat entorn de les polítiques educatives.
· Promoure l'intervanvi d'experiències d'èxit i la reflexió sobre la seva aplicabilitat a altres contextos.
· Promoure l'actualització i/o aprofundiment de coneixement entre els professionals que treballen en l'àmbit educatiu.
· Facilitar un espai virtual de trobada, reflexió i debat entorn de les polítiques educatives.
· Promoure l'intercanvi online d'experiències d'èxit i la reflexió sobre la seva aplicabilitat a altres contextos.
· Promoure l'actualització i/o aprofundiment de coneixement entre els professionals que treballen en l'àmbit educatiu.
· Promoure la utilització de les diferents eines online que permetin la comunicació i l'intercanvi de coneixements i experiències en l'àmbit educatiu.
· Conèixer el marc teòric de la coeducació i la perspectiva de gènere en l'àmbit educatiu.
· Identificar les desigualtats de gènere i la reproducció dels estereotips sexistes en l'educació formal i no formal.
· Oferir metodologies per a l'anàlisi de la situació i la proposta de bones pràctiques.
· Establir un pla de treball per a la implementació de projectes coeducatius a la comunitat educativa.
· Conèixer el marc teòric de la coeducació i la perspectiva de gènere en l'àmbit educatiu.
· Identificar les desigualtats de gènere i la reproducció dels estereotips sexistes en l'educació formal i no formal.
· Oferir metodologies per l'anàlisi de la situació i la proposta de bones pràctiques.
· Establir un pla de treball per la implementació de projectes coeducatius a la comunitat educativa.
·Comprendre l'abast de la problemàtica de la violència en la infància i l'adolescència i el marc legal de la llei LOPIVI i LOMLOE.
·Conèixer el rol del coordinador o coordinadora de coeducació, convivència i benestar: funcions, competències i àmbits d'intervenció.
·Reflexionar sobre conceptes bàsics com la coeducació, violències, espais segurs, resolució de conflictes i convivència.
·Conèixer els canals de comunicació i denúncia, recursos de derivació i notificació davant indicis de risc.
·Proposar eines i bones pràctiques que facilitin les tasques de la persona designada com a coordinador o coordinadora del centre.
·Conceptualitzar la segregació educativa mes enllà de la segregació escolar en els entorns locals.
·Identificar els elements clau de corresponsabilitat en el municipi en el marc de la lluita contra la segregació i la millora educativa.
·Abordar una proposta metodològica per a la construcció dels pactes locals per a l'equitat i contra la segregació educativa.
·Analitzar, comparar i debatre pràctiques i models d'intervenció comunitària amb famílies per enfortir l'equitat i èxit educatiu:
oDialogar sobre el rol educatiu de les famílies i prioritzar línies d'intervenció des del territori i ajuntaments.
oPosar en valor la intervenció comunitària i el treball amb famílies des d'aquesta perspectiva.
oPosar en comú experiències locals amb innovacions transferibles a la comunitat educativa
oIdentificar les condicions de qualitat d'aquestes intervencions amb famílies.
· Promoure l'actualització i/o aprofundiment de coneixement entre els professionals que treballen en l'àmbit educatiu de forma presencial.
· Facilitar un espai presencial de trobada, reflexió i debat entorn temes d'actualitat en l'àmbit educatiu.
· Promoure l'intercanvi presencial d'experiències d'èxit i la reflexió sobre la seva aplicabilitat a altres contextos.
· Promoure la utilització de diferents metodologies que permetin presencialment la comunicació i l'intercanvi de coneixements i experiències en l'àmbit educatiu.
· Promoure l'actualització i/o aprofundiment de coneixement entre els professionals que treballen en l'àmbit educatiu de forma online.
· Facilitar un espai virtual de trobada, reflexió i debat entorn temes d'actualitat en l'àmbit educatiu.
· Promoure l'intercanvi online d'experiències d'èxit i la reflexió sobre la seva aplicabilitat a altres contextos.
· Promoure la utilització de les diferents eines online que permetin la comunicació i l'intercanvi de coneixements i experiències en l'àmbit educatiu.
· Promoure l'actualització i/o aprofundiment de coneixement entre els professionals que treballen en l'àmbit educatiu de forma online.
· Facilitar un espai virtual de trobada, reflexió i debat entorn de les polítiques educatives.
· Promoure l'intercanvi online d'experiències d'èxit i la reflexió sobre la seva aplicabilitat a altres contextos.
· Promoure la utilització de les diferents eines online que permetin la comunicació i l'intercanvi de coneixements i experiències en l'àmbit educatiu.