Acció formativa del BAF
Patologia dual en adolescents: pautes per comprendre i acompanyar en l'àmbit de les addiccions
Àmbit promotor de la formació:
Gerència de Serveis Socials
Requisits:
Professionals que intervenen amb adolescents i joves
Modalitat:
Curs
Canal:
Presencial
Durada:
20.00 h
| Presencial   20.00 h
| Videoformació   0.00 h
| Treball en línia   0.00 h
Nombre de participants:
Mínim 15
| Òptim  
20
| Màxim  
20
Tipus d'acreditació:
Certificat d’assistència
Temàtica:
Descriptor:
Objectius

· Reflexionar sobre la relació bidireccional entre addiccions i altres trastorns mentals en l'adolescent, per tal de comprendre'l i poder acompanyar-lo adequadament.
· Detectar trastorns mentals subjacents a les addiccions a drogues i comportamentals en adolescents.
· Plantejar l'abordatge terapèutic integral i integrat d'alguns casos clínics presentats durant les sessions.
· Millorar la utilització de tècniques psicoeducatives, psicoterapèutiques i psicosocials útils en l'abordatge interdisciplinari dels trastorns duals en adolescents.
· Realitzar derivacions adients i/o coordinacions amb serveis de salut mental, serveis socials, educatius, etc (treball comunitari i interxarxes).

Continguts
· Sessió 1: Actualització sobre la interrelació entre conductes addictives i altres trastorns mentals en adolescents. Etiologia, factors de risc i protecció. Diferències en la comorbiditat entre les addiccions a drogues i les conductuals (principalment videojocs i xarxes socials). Diferències segons el gènere. L'enfoc transdiagnòstic. Anàlisi de casos clínics de la docent i dels assistents.

· Sessió 2: Avaluació i abordatge integral i integrat dels trastorns duals en adolescents. Les tècniques motivacionals, cognitiu-conductuals, dialèctic-conductuals, de tercera generació, etc. Teràpies grupals. Teràpies familiars, multisistèmiques i multifamiliars. Teràpia ocupacional, art, esport i altres tècniques psicosocials. Pràctica experiencial amb materials psicoeducatius i terapèutics.

· Sessió 3: L'experiència del pacient. Com ser empàtic i promoure l'autoeficàcia, la resiliència i la integració social, amb o sense abstinència o control de la conducta addictiva. Col·laboració amb els grups d'ajuda mútua (GAM).

· Sessió 4: Pràctica d'estratègies amb casos clínics i materials terapèutics. Visualització i lectura d'entrevistes-model. Escenificacions i anàlisi de situacions complexes . Reflexions sobre problemes detectats en la pràctica habitual i pluja de idees de possibles solucions. Compartir experiències i aprendre junts.
Metodologia d'impartició
Teòrica-pràctica . Reflexió teòrica, anàlisi i resolució de casos pràctics des de l'àmbit de l'atenció
Metodologia d'avaluació
Assistència
Destinataris
Col·lectiu professional Àmbit funcional Lloc de treball Competència
Tècnic especialista Serveis de benestar social Educador social Habilitats en la intervenció professional en els serveis socials
Tècnic especialista Serveis de benestar social Psicòleg Habilitats en la intervenció professional en els serveis socials
Tècnic especialista Serveis de benestar social Treballador social Habilitats en la intervenció professional en els serveis socials