La reforma de la legislació civil i processal per al suport a les persones amb discapacitat ha provocat canvis importants en l'exercici de la capacitat jurídica d’aquestes persones. Quin és l’objectiu de la reforma?
En parlem amb l’advocada Júlia Brils.
Definició
Conjunt d’habilitats personals i professionals que han de desenvolupar els equips de l’àmbit del benestar social per tal de garantir una intervenció efectiva i ètica.
La competencia implica ...
Visió holística de la intervenció social.
Habilitats personals i professionals en la relació d'ajuda.
Metodologies d’intervenció: programes d’intervenció individual i grupal.
Diagnòstic diferencial.
Metodologies d’intervenció del treball social.
Tècniques d’entrevista socioeducativa.
Avaluació de programes d’intervenció.
Nivells
La reforma de la legislació civil i processal per al suport a les persones amb discapacitat té la intenció de promoure i fomentar les mesures voluntàries. És a dir, el respecte a la voluntat de la persona. Ara parlarem de quines són aquestes mesures, com es poden tramitar, i en posarem alguns exemples, amb l’advocada Anna Rovira Cairó.
La reforma legislativa, civil i processal en matèria de discapacitat aboleix el concepte de tutela per a persones majors d’edat. Tot i això, en alguns casos, cal acudir al jutjat per demanar mesures de suport. En quins casos concretament? En parlem amb l'advocada Anna Rovira Cairó.
Hi ha ocasions en que una persona treballadora social ha d’intervenir per sol.licitar mesures de suport per a la persona amb discapacitat. En aquests casos, cal que s’adrecin a la fiscalia. Expliquem com i per què amb l’advocada Jordina Garriga Brosa.
· Conèixer i aplicar les bases teòriques i metodològiques del Diagnòstic de Treball Social, seguint el mètode del Diagnòstic Clínic Contextual (Regalado, 2023)
· Conèixer com fer diagnòstic seguint els estàndards científics i utilitzant instruments d'avaluació estandarditzats
· Desenvolupar i millorar les competències professionals per a realitzar informes socials de casos
· Conèixer i aprendre a aplicar les bases teòriques i metodològiques del Diagnòstic de Treball Social, seguint el mètode del Diagnòstic Clínic Contextual (Regalado, 2023).
· Dotar a les i els professionals d'un coneixement teòric sobre la problemàtica de la violència ascendent o filioparental.
· Reflexionar sobre la relació entre el consum de drogues i l'ús problemàtic de pantalles i TIC's en adolescents i la violència filioparental.
· Proporcionar eines per a la detecció de situacions de violència ascendent en les mares i/o pares que la viuen i en els i les joves que l'exerceixen, així com la derivació a serveis especialitzats.
· Adquirir eines i recursos per a acompanyar terapèuticament a mares i/o pares que viuen situacions de violència ascendent, per a millorar la seva protecció i iniciar el seu procés de responsabilització en la millora de la relació.
· Adquirir eines i recursos per a acompanyar terapèuticament a joves que exerceixen violència cap a les seves mares i/o pares o figures cuidadores, perquè es facin càrrec de la violència que exerceixen i emprenguin un procés per a relacionar-se de forma no violenta i respectuosa.
· Conèixer la metodologia de les configuracions sistèmiques, ja sia de forma individual o en equip, en la intervenció professional
· Conèixer els dilemes fonamentals de la intervenció en clau sistèmica fenomenològica
· Desenvolupar una mirada sistèmica en la intervenció en casos i el les relacions professionals
· Apoderar els participants per aplicar la metodologia ja sia presencialment o en remot.
En acabar l'acció formativa les persones participants han de ser capaces de:¿Conèixer el mapa de prestacions: estatal i autonòmic.¿Conèixer els òrgans gestors¿Conèixer els requisits, compatibilitats i incompatibilitats de leprestacions¿El plantejament i estudi de cada cas pràctic, vinculat als recursos econòmics.
Actualitzar les nostres pròpies actituds enfront de la mort o pèrdua, així com aprofundir en el desenvolupament de les capacitats i habilitatsnecessàries per aproximar-se al procés de morir aconseguint unacompanyament natural i acceptant a la persona que es prepara permorir i a la seva família
Millorar els coneixements sobre salut mental infanto-juvenil. Promoure l'enfocament comunitari i la recuperació en salut mental. Generar espais de reflexió. Fomentar l'empatia i la mirada desestigmatizant. Detectar, analitzar i reconduir prejudicis, conductes discriminatòries, distorsions.... Contribuir a la sensibilització i promoure la lluita contra l'estigma. Dotar de recursos als participants per millorar l'acompanyament a infants, adolescents i joves amb patiment emocional i les seves famílies. Dotar d'eines i estratègies als participants per millorar la cura, l'autocura així com per identificar dificultats i fortaleses personals.
· Conèixer i comprendre a la persona amb autisme: conceptualització i diagnòstic entenent l'entorn de la persona amb autisme per a desenvolupar un pla de suport (família, comunitat, etc)
· Aplicar les diferents estratègies de suport. Informar sobre les necessitats i dificultats de les persones autistes
· Proporcionar eines, estratègies i recursos per acompanyar i donar suport a les persones amb autisme · Conèixer i comprendre a la persona amb autisme així com la seva conceptualització i diagnòstic
· Entendre l'entorn de la persona amb autisme per a desenvolupar un pla de suport (família, comunitat, etc)
· Aplicar les diferents estratègies de suport i informar sobre les necessitats i dificultats de les persones autistes
· Proporcionar eines, estratègies i recursos per acompanyar i donar suport a les persones amb autisme · Apoderar els professionals en la seva pràctica diària d¿atenció a persones amb autisme i les seves famílies
· Difondre i sensibilitzar sobre l'autisme a la comunitat.
·Introduir als i a les professionals a les prestacions econòmiques de protecció social existents, els seus drets i requisits d'accés.
Conèixer l'impacte que tenen sobre les prestacions econòmiques els canvis socials i legislatius des de la perspectiva del treball i l'atenció social.Actualitzar els contingus.
· Adquirir coneixements generals i actualitzats envers el consum de cànnabis entre la població adolescent.
· Promoure i facilitar eines i estratègies preventives en diferents contextos i edats.
· Comprendre les característiques intrínseques i extrínseques del ciberespai com a entorn victimògen/criminògen.
· Comprendre l'impacte de l'ús de les tecnologies en el desenvolupament neurològic, cognitiu i psicosocial i la salut física i mental dels infants i adolescents.
· Identificar diferents formes de ciberviolència (sexual i no sexual) i ciberriscos disfuncionals.
· Identificar factors de risc i de protecció de victimització i perpetració de ciberviolència.
· Detectar els principals indicadors de presència de ciberviolència i ciberriscos disfuncionals.
· Aplicar i interpretar diferents eines d'avaluació de ciberviolències i ciberriscos disfuncionals.
· Dissenyar pautes d'intervenció i prevenció de ciberviolències
· Dissenyar pautes d'intervenció i prevenció de ciberriscos disfuncionals.
Crear un espai de reflexió i de formació per abordar l'acompanyament educatiu en l'adolescència al voltant del consum de drogues i pantalles, tenint en compte la incorporació de la perspectiva de gènere
· Oferir eines per abordar de manera didàctica i engrescadora la promoció d'hàbits alimentaris saludables en infants i adolescents i proporcionar un marc teòric actualitzat en aquesta matèria.
·Dotar al professional de les capacitats per comprendre les dinàmiques dels interlocutors-Conèixer les estructures neurològiques que mantenen els problemes en situació de bloqueig-Diferenciar les diferents etapes del canvi per oferir solucions creatives
Aprofundir en els següents objectius generals:-Desenvolupar la capacitat per gestionar amb efectivitat els moments d'estrès. Facilitar la gestió de les emocions per a equilibrar-se un mateix i en l'entorn laboral. Augmentar la capacitat per respondre de forma creativa als canvis i desafiaments. Desenvolupar una major confiança, obertura i serenitat. Incrementar la claredat mental i la concentració. Millorar la capacitat d'escolta i connexió a les relacions personals i laborals. Enriquir la qualitat de vida en l'entorn professional i personalIncidir en els següents objectius específics:. Integrar i aprofundir en els conceptes i en les practiques, aplicant-los específicament al'àmbit laboral-Identificar practiques especifiques que cada participant pugui aplicar a la seva feina, aplicar-les i fer un seguiment-Compartir i acompanyar de forma grupal situacions laborals concretes relacionades amb la regulació de les emocions, comunicació conscient i relacions saludables
Dotar d'eines tècniques al personal tècnic dels ajuntament i els ens locals per millorar les competències en el treball amb persones amb discapacitat i/o diversitat funcional, reforçant els principis generals sobre els quals es fonamenta el model de Vida Independent i Atenció centrat en les persones.
· Conèixer i reflexionar sobre el Model d'Atenció Integral i Centrada a la Persona (AICP) i veure les diferents formes que impacta en les persones, els equips professionals i els sistemes de protecció social.
· Dotar de les capacitats reflexives i analítiques necessàries per comprendre i aplicar a cada moment el respecte per la dignitat, els drets i els principis de la bioètica en totes les intervencions.
· Conèixer els nous rols professionals que incorpora l'AICP. Reflexionar sobre les funcions de cada professional de l'equip i la seva importància. Entendre per aplicar el concepte d'horitzontalitat i flexibilitat a la feina.
· Aprofundir en les principals estratègies i metodologies per aplicar el Model d'Atenció Integral i Centrada a la Persona a la realitat de les persones amb necessitats de cures de llarga durada.
· Identificar als Serveis els passos a seguir per implantar el model d'Atenció Integral i Centrat a la persona en l'àmbit de treball de les participants
· Reflexionar sobre el procés d'incorporació dels aprenentatges adquirits sobre el Model d'Atenció Integral i Centrada a la Persona (AICP) i valorar els beneficis que impacten en les persones, els equips professionals i els sistemes de protecció social.
· Proveir els participants de capacitats reflexives suficients per comprendre, aplicar i adoptar la figura del gestor de casos en l'atenció a domicili, des de la comprensió profunda del valor per a la millora de la qualitat de vida de les persones que s'acompanyen.
· Definir i establir un marc de referència conceptual sobre la intervenció comunitària des de l'AICP, que permeti comprendre el paper de les sinergies de recursos i la gestió de casos com a mètode de treball.
· Oferir coneixements i habilitats a les professionals d'atenció a domicili per formar/sensibilitzar les famílies cuidadores i l'entorn social sobre els elements essencials de la bona cura d'acord amb els principis i els postulats de l'atenció integral i centrada en la persona, perquè promogui la reflexió sobre la presa de decisions sobre la cura que resultin satisfactòries per a totes dues parts de la relació.
· Identificar i consensuar acords sobre el procés a seguir per continuar amb la implantació del model d'Atenció Integral i Centrada a la persona en l'atenció a domicili i comunitat
· Conceptualitzar l'Atenció centrada en la persona (ACP) en el Servei d'Atenció a Domicili com a eina de personalització i qualitat
· Treballar espais de reflexió sobre la feina quotidiana en què es treballi des d'eines d'Atenció centrada en i des de la persona
· Aportar eines per a la implementació de l'ACP en les atencions assistencials en el treball quotidià des del SAD
· Treballar els mapes de vida de les persones usuàries com a element de personalització (preferències - Hàbits - rituals en AVD, personalització dels espais vitals
· Desenvolupar estratègies de relació que facilitin la presa de decisions de la persona usuària en el SAD
· Gestionar la intimitat
· Desenvolupar estratègies d'excel·lència en tracte
· Aconseguir un temps de reflexió i pausa entorn a la pràctica professional per les i els professionals que participin.
- Promoure la presa de consciència sobre els estils propis comunicatius i relacionals
- Desenvolupar estratègies d'autocura i gestió de l'estrés aplicables al dia dia laboral i personal
- Fer possible un espai formatiu pràctic i dinàmic que serveixi per distendir el dia a dia laboral
- Impulsar un espai d'intercanvi d'experiències entre les i els professionals socials assistents a la formació
- Aprendre eines per l'acompanyament i la promoció de l'autocura de les persones ateses
· Percebre, comprendre i regular els'estats emocionals propis i aliens. Reduir la presència dels estats emocionals desagradables i desenvolupar la capacitat per a autogenerar-se emocions positives en temps de dificultats. Conèixer i posar en pràctica estratègies d'autoregulació per a gestionar la intensitat i la durada dels estats emocionals. Analitzar els límits i els facilitadors de la implicació personal i la responsabilitat Avaluar la coherència entre les accions i els valors propis Acceptar el dret i el deure de buscar el propi benestar i el de la comunitat. Aprendre estratègies per a la defensa dels propis drets, opinions i sentiments de manera assertiva. Desenvolupar mecanismes per a l'assoliment dels objectius i fites Conèixer les característiques de les persones resilients i identificar els recursos propis per a afrontar els reptes de la situació actual.
· Adquirir metodologies i tècniques per a la conducció i el treball amb grups de persones en situació de vulnerabilitat social.
· Establir vincles que facilitin el seu progrés personal col·lectiu
· Dotar d'una mirada sistèmica els conductors/facilitadors dels grups.
En acabar l'acció formativa les persones participants han de ser capaces de:
A nivell general:
· Desenvolupar i millorar les competències professionals per a realitzar informs tècnic.
A nivell específic:
· Augmentar el coneixement sobre els tipus d'informes, l'estructura, contingut, format i estàndards qualitat.
· Desenvolupar informes tècnics seguint els estàndards de qualitat.
· Conèixer i habilitar-se per emprar la metodologia de les configuracions sistèmiques, ja sigui de forma individual o en equip, en la intervenció professional.
· Conèixer els dilemes fonamentals de la intervenció en clau sistèmica fenomenològica.
· Desenvolupar una mirada sistèmica en la intervenció en casos i en les relacions professionals.
· Conèixer la situació de invisibilitat i vulnerabilitat de les persones amb DI que consumeixen drogues i/o fan un ús problemàtic de les pantalles.
· Promoure accions preventives i facilitar estratègies per a la detecció i intervenció des de l'escola, la família i la comunitat.
· Reflexionar sobre l¿accés i adaptació dels recursos especialitzats al perfil de les persones amb DI.
· Conèixer els instruments operatius municipals interns per impulsar la transversalitat de gènere
· Aprendre a incorporar la perspectiva de gènere en els pressupostos, la contractació pública i les subvencions.
· Facilitar eines metodològiques per a la transversalització de gènere.
. Conèixer la situació de pobresa energètica, el seu context i les seves causes
Identificar les situacions de pobresa energètica i adquirir mecanismes per a la seva gestió.
Aprendre conceptes que formen part dels subministraments energètics i d'aigua
Entendre el marc normatiu actual i la seva aplicació des del món local
· Conèixer el model de treball en educació emocional de la RIEEB (Red Internacional de Educación Emocional y Bienestar)
· Aportar elements per fer una detecció de necessitats en l¿àmbit socioemocional d¿adolescents i joves.
· Aportar eines d¿educació emocional per al treball socioemocional en la praxis professional de l¿àmbit socioeducatiu i del treball amb joventut.
· Aportar eines per sensibilitzar, detectar i donar resposta a situacions d¿abús en espais socioeducatius.
· Aplicar tècniques i dinàmiques per fomentar la participació en xarxa de manera efectiva.
· Enfortir la competència digital de les persones participants mitjançant la utilització eficaç i eficient d'eines 2.0.
· Millorar el coneixement, la familiarització i l'òptim ús tècnic de les tecnologies de la web social per poder treballar en línia.
· Reconèixer les possibilitats d'inserció de les dinàmiques i els recursos tecnològics en el context professional de les persones assistents.
1. Aprofundir en la facilitació de dinàmiques de grup per dinamitzar l'acció comunitària des de la praxis dels professionals
2. Dissenyar, aplicar i adaptar dinàmiques creatives i artístiques per la dinamització dels diferents col·lectius i respondre a necessitats reals
3. Aprofundir en el marc teòric de la creativitat i l'art com a metodologia de praxis pel benestar social i comunitari
4. Experimentar amb eines innovadores i artístiques com a metodologia de la praxis
·Prendre consciència de la importància de realitzar una acurada detecció de necessitats prèvia a la intervenció.Dissenyar intervencions amb grups d'usuaris tenint com a base la intel·ligència emocional.Establir objectius de treball amb grups d'usuaris tenint com a punt de partida la intel·ligència emocional. Adquirir i vivenciar recursos per treballar les competències emocionals amb persones en situació de vulnerabilitat. Compartir, a través de casos pràctics, experiències de treball dels professionals. L'objectiu és millorar les formes d'actuació i construir, entre tots/es, diferents opcions d'intervenció que tinguin en compte els aspectes emocionals i socials. Conèixer quins beneficis poden aportar les competències emocionals a la tasca professional. Analitzar les vivències emocionals dels professionals i la seva incidència en la intervenció.Potenciar el desenvolupament de les competències emocionals dels professionals per transferir els recursos treballats al context professional amb persones en situació de vulnerabilitat.Treballar diferents estratègies i recursos que puguin ajudar al desenvolupament de les competències per la vida dels usuaris. L'objectiu és apoderar-los per tal que puguin gestionar millor la seva vida, prevenir i resoldre situacions de la seva quotidianitat i fomentar el benestar personal i social.
· L'objectiu principal de la formació es concreta en capacitar en salut mental i dotar d'eines i recursos als
professional
· Millorar els coneixements sobre salut mental
· Promoure l'enfocament comunitari i la recuperació en salut mental
· Trencar barreres i combatre l'estigma
· Dotar d'eines i estratègies als participants per millorar l'acompanyament a persones en situació de
patiment emocioal
· Dotar de recursos als participants per millorar la cura i l'autocura
· Ajudar a comprendre, sensibilitzar i adquirir recursos per a acompanyar millor les persones en situacions e patiment emocional
· Aprofundir en els coneixements sobre salut mental
· Contribuir a la lluita contra l'estigma i promoure la defensa de drets
· Promoure l'enfocament comunitari i la recuperació en salut mental
· Incorporar la visió interseccional, la perspectiva de gènere i promoure la co-responsabilització de cures
·
Dotar de recursos per a l'acompanyament i promoure la cura i l'autocur
· Generar espais de reflexió
· Conèixer les principals tècniques, recursos i estratègies d'intervenció des de serveis socials bàsics, des d'una perspectiva sistèmica i holística.
· Capacitar els professional per l'abordatge de la intervenció directe en situacions preventives i en situacions de possible risc en la infància i adolescència com a SSB.
· Conèixer i incorporar tècniques recursos d'intervenció social en infants i adolescents, segons el seu moment evolutiu.
· Obtenir recursos professionals que contribueixin a fonamentar la valoració i el diagnòstic dels casos on hi hagi infants o adolescents.
· Fomentar la participació en eprocés d 'intervenció amb l'infant i adolescent, i de les seves famílies, com a mecanisme per garantir l'exercici dels seus drets.
· Clarificar el rol dels professionals en eprocés d'intervenció en una situació de risc respecte d'altres professionals i funcions.
· Aconseguir una millora de la pràctica professiona en relació d'atenció de la infància i adolescència
· Facilitar als professionals, recursos i tècniques que permetin detectar, avaluar, notificar i actuar adequadament en casos d'abusos sexuals a menors
· Valorar instruments que facilitin la detecció de situacions de possibles agressions a menors
· Analitzar les conseqüències de l'abús sexual infantil, ASI i els aspectes a considerar per tal d'evitar la victimització secundària
· Analitzar models de casos de bones pràctiques d'intervenció.
Emmarcar l'Enneagrama com a eina d'autoconeixement i per a la millora del treball Institucional, en equip i en la intervenció social.
· Realitzar una aproximació a l'Enneagrama com a eina d`autoconeixement a través de la qual es fa possible desenvolupar una mirada de creixement imprescindible per poder acompanyar professionalment a les persones que arriben als serveis.
· Afavorir les relacions amb els altres professionals del grup generant una dinàmica enriquidora. Promoure la reflexió i la percepció de com ens comportem en clau de gènere des de la mirada de l'Enneagrama.
· Explorar els mecanismes que utilitzem en el nostre desenvolupament personal, en les relacions que establim en els equips de treball.Incorporar eines per tal d'ampliar el ventall de possibilitats del que som i del que fem des de l'autoconeixement personal i relacional per tal d'afavorir la intervenció social.
Afavorir les relacions professionals i humanes, mitjançant l'Enneagrama com a eina d'autoconeixement personal i relacional per tal d'explorar el què i el com de les relacions humanes.
Conèixer i experimentar eines pràctiques per a la intervenció social
Treballar i conèixer la importància i influència del JO en les nostres intervencions
· Conèixer i experimentar eines pràctiques per a la intervenció social
Treballar i conèixer la importància i influència del JO en les nostres intervencions.
· Saber dissenyar processos de detecció de necessitats en la planificació professional
· Planificar i executar actuacions dins del camp social, per a, posteriorment, procedir a la seva avaluació i disseny de noves intervencions
· Implementar processos de diagnosi socials, així com programar actuacions que conjuguin, de forma objectiva, les possibilitats de la intervenció, per, posteriorment avaluar-les
· Comprendre el procés de pressa de decisions, provisió de recursos i temporització d'activitats
· Promoure l'avaluació de les intervencions que es realitzen en la pràctica professional
. Situar el concepte de copagament en la Llei de Promoció de l'Autonomia Personal i Atenció a les Persones en Situació de dependència (LAPAD).
. Conèixer la normativa reguladora i l'estructura econòmica financera del copagament del Servei d'Atenció Domiciliària.
Identificar el model de copagament de la Diputació de Barcelona i les seves eines de gestió.
Generar un espai de debat i participació amb experts i l'audiència per a la incorporació crítica de la Intel·ligència Artificial (IA) en els serveis socials, abordant els desafiaments ètics i les oportunitats que presenta, i garantint la protecció i el benestar dels drets de les persones ateses en entorns complexos. Més específicament aquesta taula té per objectiu debatre els desafiaments ètics que planteja la Intel·ligència Artificial (IA) en els serveis socials i explorar com les tecnologies poden millorar la participació i l'empoderament de les persones acompanyades.
· Conèixer el model de treball en educació emocional de la RIEEB (Red Internacional de Educación Emocional y Bienestar)
· Descobrir metodologies per incorporar la promoció de les competències emocionals en la praxis professional d'atenció a les persones.
· Reconèixer la importància del rol dels informadors/es
· Prendre perspectiva per adonar-me quin impacte emocional té la meva feina, en mi i en els altres
· Compartir experiències i situacions laborals amb altres professionals que exerceixen la mateixa funció i concretar com abordar-les, compartir i posar en comú com gestionen determinades situacions laborals per trobar les millors solucions entre tots/es.
· Conèixer i vivenciar estratègies que permetin una gestió emocional apropiada per regular situacions de pressió, tensió i/o estrès laboral
· Conèixer i practicar la comunicació assertiva en situacions professionals
· Adquirir bones pràctiques de la funció d¿informador/a partir de les experiències compartides entre els/les participants
Incorporar una visió ètica en l'atenció a la diversitat
Acompanyar processos des d'una perspectiva i mirada polièdrica, respectant la decisió i el protagonisme de la pròpia persona atesa
Cercar alternatives des d'una visió creativa a fi d'evitar una visió reduccionista de la situació objecte d'intervenció i fer una aproximació des de la vessant jurídica que afavoreixi un suport real a la presa de decisions tant per part de la persona atesa com del propi professional
Identificar la intervenció dels professionals del treball social en la nova regulació.
Treballar casos pràctics, protocol de cribatge abans d'un procés de sol·licitud de mesures de suport
·Proporcionar elements vivencials per tal d'anar adquirint una mirada basada en el model sistèmic i les seves aplicacions.-Revisar el model epistemològic del professional per tal que aquest conegui i s'expliqui les seves pròpies cognicions i emocions i les conseqüents maniobres en relació amb les persones a les que ajuda. -Aprendre a observar els propis patrons relacionals i com aquests es posen en joc a la feina.-Potenciar que el professional entengui el funcionament de la seva pròpia família per millorar la comprensió de les dinàmiques familiars de les persones a les quals atén. -Identificar les creences i les emocions que es posen en joc en la relació d'ajuda.-Millorar les estratègies per construir relacions d'ajuda de més qualitat.-Millorar les estratègies de protecció.-Millorar les estratègies de protecció davant la desmotivació i el desgast professional.
·Conèixer i identificar fenòmen del maltractament a les persones grans. ¿Reflexionar sobre els possibles factors causals dels maltractaments cap a les persones grans. ¿Adquirir les nocions i les habilitats necessàries per a la detecció de casos de maltractament.¿Determinar el rol professional des dels serveis socials bàsics
·Aprofundir, a nivell teòric i pràctic, en el feòmen dels maltractaments a persones grans. ¿Revisar les actituds i millorar les habilitats dels equips professionals per a la detecció, l'avaluació, l'atenció i el seguiment de casos de maltractaments a persones grans.¿Conèixer i aplicar la Guia Local per fer front als maltractaments a les persones grans de la Diputació de Barcelona.
· Conèixer les eines, recursos i acompanyament necessaris perquè els professionals puguin prendre decisions informades a les necessitats de les persones.
· Identificar la intervenció dels professionals del treball social en la nova regulació.
· Treballar el protocol de cribatge abans d´iniciar un procés de sol.licitud de mesures de suport, criteris i recomanacions per al foment d l´autonomia en la presa de decisions. Casos pràctics
. Conèixer el marc legislatiu vigent i les diferents prestacions i ajuts en matèria d'Habitatge.. Aprofundir, reflexionar vers al dret a l'habitatge i l'evolució de les polítiques d'habitatge.. Aprofundir en el paper del Treballador Social dins de l'àmbit d'Habitatge: a Oficines d'Habitatge, des de Serveis Socials d'Atenció Primària, Agència d'Habitatge.. Analitzar els diferents reptes a nivell professional per atendre situacions d'emergència habitacional i el seu impacte en les famílies afectades.
· Conèixer el marc legislatiu vigent i la nova Llei d'Habitatge.
Conèixer les diferents prestacions i ajuts en matèria d'Habitatge (àmbit local, Agència de l'Habitatge, Diputació de Barcelona i entitats del tercer sector)
· Reflexionar vers al dret a l'habitatge, la precarietat de l'habitatge i l'evolució de les polítiques d'habitatge.
· Aprofundir en el paper del Treballador Social dins de l'àmbit d'Habitatge: a Oficines d'Habitatge, des de Serveis Socials d'Atenció Primària, Agència d'Habitatge.
· Analitzar els diferents reptes a nivell professional per atendre situacions d'emergència habitacional i el seu impacte en les famílies afectades.
Donar resposta a aquestes i altres qüestions que es pot plantejar el o la professional en el seu dia a dia:¿Identificar les nostres pautes d'ajuda ineficaces. ¿Alimentar la nostra creativitat a l'hora d'intervenir.¿Reforçar el que ja ens funciona i enfocar-nos a solucions.¿Com acabar abans de començar?
· Conèixer quins són els factors que afavoreixen el canvi de les conductes i aprofundir en els coneixements sobre l'entrevista motivacional com a eina del procés de canvi per afavorir la presa de decisions i fomentar hàbits saludables.
· Dotar als professionals de les eines i recursos necessaris per aplicar l'entrevista motivacional en el seu àmbit de treball adreçat a millorar les intervencions amb adolescents amb conductes addictives.
· Conèixer el marc institucional i jurídic del sensellarisme
· Adquirir les competències professionals per a elabnorar plans locals de sensellarisme
· Entendre quina és la funció de l'estrès a les nostres vides, per què apareix i quins són els estressors més freqüents en l'àmbit professional de l'atenció a les persones.
· Oferir eines per a gestionar i reduir l'estrès de manera pràctica en l'entorn professional.
· Motivar les persones participants perquè puguin integrar hàbits saludables al seu dia a dia laboral i fer-se responsables del benestar d'un/a mateix/a
· Ampliar la perspectiva sobre el treball col·laboratiu i comunitari.
· Aproximar-se a la pròpia realitat social utilitzant eines per identificar agents comunitaris i analitzar les seves relacions.
· Analitzar l'estat de salut de la participació en el projecte propi i aplicar estratègies per involucrar les persones que hi assisteixen.
. Incorporar comportaments d'excel·lència i eficiència en el servei personal, virtual i telefònic a la recepció de l'usuari.
. Entendre la comunicació humana com una habilitat orientada a compondre, descodificar i transmetre missatges amb precisió, capacitat de discutir i persuasió.
. Conèixer quin tipus de canal és el més adequat en funció del tipus de consulta i per què
. Millora de les transaccions de comunicació a recepi
. Millorar la capacitat de donar orientació a l'usuari sobre l'ús d'aplicacions
. Minimitzar el efecte de las barreres comunicatives i prevenir possibles conflictes
. Potenciar la relació d'ajuda des del format de contacte virtual, telefònic i directe
· Definir el concepte d'intel·ligència emocional, ingredients necessaris per desenvolupar-la.
· Adquirir eines i recursos per desenvolupa la intel·ligència emocional per tal d'aconseguir gestionar positivament les emocions.
· Mantenir-se amb una actitud de serenitat per tal de relacionar-nos i comunicar amb empatia i assertivitat, davant de persones amb actitud agressiva o conflictiva.
· Elaborar i incorporar en la pràctica quotidiana recursos i tècniques de regulació emocional des de l'àmbit mental, emocional i físic.
Conèixer el marc legislatiu vigent i les diferents prestacions i ajuts en matèria d'Habitatge.
Aprofundir en el paper del Treballador Social dins de l'àmbit d'Habitatge: a Oficines d'Habitatge, des de Serveis Socials d'Atenció Primària, Agència d'Habitatge i Tercer Sector.
Analitzar els diferents reptes a nivell professional per atendre situacions d'emergència habitacional i el seu impacte en les famílies afectades.
Reflexionar sobre la nostra idea dels adolescents i joves. Identificar els aspectes crítics en l'acompanyament d'adolescents i joves. Identificar elements que afavoreixen la cura del professional davant situacions estressants. Adquirir un repertori d'estratègies per incorporar el sentit de l'humor al lloc de treball, de tal forma que repercuteixi en una disminució de l'estrés i una millora del clima de treball. Generar un espai d'aprenentatge compartit que sigui divertit i fomenti el treball en equip.
·Conèixer la situació de pobresa energètica, el seu context i les seves causes.
·Assolir un coneixement bàsic per poder detectar i atendre a les situacions de vulnerabilitat energètica.
·Adquirir criteris per a poder prendre decisions orientades a la reducció de costos i la millora de l'eficiència a les llars.
·Identificar els diferents procediments respecte a la convivència de lleis vigents que s'estan treballant des del món local i les aproximacions des dels Serveis Socials.
·Prendre consciència de la rellevància de l'educació socioemocional en el desenvolupament saludable de la personalitat dels i les joves.
¿Reforçar el concepte de consciència emocional.
¿Facilitar eines per incloure el llenguatge emocional en la intervenció dels i les professionals de joventut en la seva relació amb els i les joves.
¿Aportar eines útils als i les professionals de joventut en el seu procés d'acompanyament en el creixement personal dels i les joves a través del llenguatge.
¿Entrenar habilitats socioemocionals.
· Adquirir coneixements generals i actualitzats sobre l'atenció a l'autisme (TEA)
· Treballar la relació entre ús de pantalles i TEA: beneficis i riscos
· Conèixer programes preventius sobre l¿ús responsable i segur de les pantalles amb adolescents amb TEA
· Potenciar la capacitat dels professionals en la intervenció preventiva i en la promoció de l'autoeficàcia en relació a les conductes addictives amb adolescents amb autisme
· Facilitar indicadors per la seva detecció i derivació a recursos especialitzats
· Conèixer el marc normatiu de l¿expedient únic de tot infant i adolescent, la peça separada de risc i les implicacions als serveis socials, arran de les instruccions dictades per la Direcció General d'Atenció a la Infància i Adolescència, a juny de 2023. I, la implementació d'aquest marc normatiu en l'organització municipal de manera transversal i efectiva.
· Conèixer de manera especialitzada el marc normatiu del sistema de protecció pública dels infants i adolescents en risc i/ö víctima de violència, i molt especialment la LDOIA, el nou Reglament d'Infància i la Llei Orgànica 8/2021, de 4 de juny, de Protecció Integral de la Infància i Adolescència contra qualsevol forma de violència.
· Entendre què suposa i que implica tenir atribuït el caràcter d'autoritat pública en l'exercici de funcions d'infància.
· Avaluar i determinar l'interès superior de l'infant o adolescent.
· Aprendre els elements que ha de recollir un informe objecte de valoració jurídica; com funciona el sistema judicial per a treballadors del sistema de protecció pública d'infància i adolescència en risc (com m'haig de dirigir al jutjat per escrit? i com serà la meva compareixença al jutjat?)
· Aprendre que significa i implica la definició legal de violència infantil, i com aplicar-la a la praxis professional diària.
· Conèixer la figura del coordinador de protecció de'àmbit educatiu i el delegat de protecció dels equipaments esportius, recreatius i de lleure.
· Conèixer i comprendre les diferents etapes, transicions vitals i situacions de pèrdua i dol que poden passar els infants.
· Proporcionar eines i estratègies per acompanyar emocionalment als infants i les seves famílies en aquestes situacions.
· Proporcionar recursos pràctics per acompanyar la tasca i la realitat quotidiana dels professionals que tenen contacte amb els infants en aquests processos.
· Desenvolupar habilitats per abordar temes tabú, com la mort i les pèrdues, de manera adequada i respectuosa amb els infants i les seves famílies (comunicació efectiva i l'empatia).
· Proporcionar recursos pràctics per acompanyar la tasca i la realitat quotidiana de les famílies.
En finalitzar el taller els participants podran:
· Conèixer i entendre els requisits, condicions i gestió d'aquestes prestacion
· Resoldre casos reals de la seva pràctica professional.
· Identificar què són les competències emocionals i els beneficis que ens aporten Reconèixer les pròpies emocions i les dels demés. Conèixer com poden influir les emocions a la feina Saber què és la gestió emocional Practicar estratègies i recursos per regular millor les meves emocions Identificar les meves qualitats positives Aprendre com puc cuidar l'autoestima Distingir els elements essencials de la comunicació empàtica Conèixer alguna de les tècniques d'assertivitat Identificar elements bàsics que incideixen en un clima laboral positiu Reconèixer com influeix el contagi emocional en les relacions interpersonals i en el clima laboral
· Comprendre la importància dels vincles afectius entre persones humanes i gossos i gats.
· Saber distingir els vincles positius dels negatius. Eines en cada cas. Normalització i rutinització dels nous models de família.
· Normativa sobre protecció animal local, nacional
· Conèixer els recursos de les administracions i polítiques públiques i els circuïts per a poder gestionar els casos considerant a persones i animals una unitat familiar.
1- Comprendre la importància dels vincles afectius entre persones humanes i gossos i gats.
Saber distingir els vincles positius dels negatius. Eines en cada cas. Normalització i rutina
dels nous models de família.
2- Normativa sobre protecció animal local i nacional.
3- Conèixer els recursos de les administracions i polítiques públiques i els circuïts per a
poder gestionar els casos considerant a persones i animals una unitat familiar.
· Contextualitzar la intervenció social en medi obert amb persones sense llar en situació de carrer en base a l'evidència empírica.
· Millorar la intervenció incorporant noves eines i desenvolupar habilitats a partir d'experiències locals i internacionals i de l'intercanvi amb professionals d'altres municipis.
· Articular un relat compartit sobre els objectius, les potencialitats i les limitacions del treball social en medi obert amb persones sense llar
· Conèixer i reflexionar sobre el Model d'Atenció Integral i Centrada a la Persona (AICP) i veure les diferents formes que impacta en les persones, els equips professionals i els sistemes de protecció social.
· Dotar de les capacitats reflexives i analítiques necessàries per comprendre la dimensió d'integralitat" i la seva importància en el canvi de model d'atenció.
· Aprofundir en les principals estratègies i metodologies per aplicar el Model d'AICP a la realitat de les persones amb necessitats de CLD.
· Conèixer el rol de les i els professionals, el valor del treball en equip i les eines de què disposen per implementar el canvi cap a l'AICP.
. Comprendre la importància de la regulació emocional
. Conèixer i posar en pràctica estratègies d'autoregulació emocional
. Desenvolupar la capacitat per a autogenerar-se emocions positives
. Analitzar els límits i els facilitadors de la implicació personal i la responsabilitat
. Avaluar la coherència entre les accions i els valors propis
. Conèixer i practicar estratègies per a la millora de la motivació i l'autoestima
. Millorar les habilitats de comunicació receptiva i expressiva en l'àmbit laboral
. Aprendre estratègies per a la defensa dels propis drets, opinions i sentiments de manera emocionalment coherent. .
. Desenvolupar mecanismes per a l'assoliment dels objectius i fites.
. Identificar la necessitat de suport i saber accedir als recursos disponibles apropiats.¿
. Conèixer i desenvolupar estratègies per a la generació d'experiències òptimes professionals.
1. Comprendre el lloc que ocupa l'alimentació en la vida de les persones -en general-, a través d'una perspectiva social i política de l'alimentació.
2. Conèixer les implicacions del debat del dret a la garantia alimentaria o dret a l'alimentació sostenible en la pràctica professional.
3. Situar les successives crisis, els efectes i impactes en el benestar i en l'alimentació en les llars.
4. Conèixer les estratègies desenvolupades per les persones i les famílies en situacions de privació alimentària. 5. Comprendre els itineraris i els impactes que comporta la sol·licitud d'ajuda alimentària.
6. Reflexionar sobre les intervencions en procés de transformació, els territoris, respostes, estratègies de col·laboració entre àrees i actors, que han donat forma a les polítiques socials de garantia a l'alimentació i el paper dels serveis socials.
7. Visitar projectes innovadors per conèixer i reflexionar directament amb els actors els assoliments, reptes i riscos que tenen per avançar cap a una plena garantia del dret a l'alimentació i que aquesta sigui sostenible.
· Conèixer els conceptes més importants relacionats amb l'exclusió social i el sensellarisme, així com el seu marc legislatiu.
· Iniciar-se en les claus de la intervenció i de la gestió competencial en situacions especials amb aquest col·lectiu.
· Conèixer la tipologia i característiques dels recursos existents per a l'atenció a les persones sense llar.
· Conèixer les tendències i els debats al voltant d'un fenomen social en canvi constant.
Conèixer els conceptes més importants relacionats amb l'exclusió social i el sensellarisme, així com el seu marc legislatiu.
Iniciar-se en les claus de la intervenció i de la gestió competencial en situacions especials amb aquest este col·lectiu.
Conèixer la tipologia i característiques dels recursos existents per a l'atenció a les persones sense llar.
Conèixer les tendències i els debats al voltant d'un fenomen social en canvi constant.
Realitzar una introducció i capacitació tècnica a processos d'autoavaluació de dades i sistemes d'intel·ligència artificial (IA) per a la provisió de serveis socials
· Aproximar a l'edatisme en un context de longevitat.
· Conèixer què és'edatisme per poder identificar-lo i combatre'l.
· Proporcionar eines i estratègies per promoure una societat lliure d'edatisme.
· Conèixer experiències contra l¿edatisme.
Capacitar a professionals, en tècniques, mètodes isinergies terapèutiques (que provoquen canvis) des del sentir i viure lesemocions des de la gamificació.Crear i dissenyar noves estratègies de treball dins l'atencióindividualitzada i grupal que facilitin els plans de millora, de treball i/ode vida dels nostres col·laboradors (clients, beneficiaris, usuaris, etc.)Treballar alguns dels processos que desenvoluparem per dissenyar unmètode personal de cada participant.OBJECTIUS ESPECÍFICS:¿Utilitzar recursos i eines de la gamificació en el creació i dissenydels nostre mètode de treball.¿Motivar als participants¿Fomentar la capacitat creativa e imaginativa.¿Motivar a la aportació i participació del grup de participants.¿Crear un ambient lúdic i creatiu.¿Oferir un mitjà d'expressió lliure.¿Crear vincle mitjançant el cos, el gest, el ritme, dels participants.¿Fomentar el companyerisme, la disciplina i la cooperació.¿Estimular a la creació artística individual, expressant-selliurement sense timidesa¿Ensenyar a valorar el treball dels companys.¿Elevar l'autoestima i habilitats personals del grup.¿Potenciar i fomentar el lideratge social entre els participants delstallers.¿Incorporar l'humor como un element més, així com una einaterapèutica (como tècnica) de treball en diferents camps laborals ien las màximes aplicacions dins d'àmbits professionals.
Donar eines i estratègies d'intervenció psicosocial en les emergències. L'objectiu és formar als treballadors socials en aquesta matèria i que com a professionals entrin dins del procés de formació continuada que sempre requereix l'exercici qualificat de qualsevol àmbit de la nostra professió.
· Conèixer la perspectiva interseccional
· Aplicació metodològica de la perspectiva interseccional
· Exemple de l¿aplicació metodològica
· Aplicació de la perspectiva a la pràctica professional.
Aprendre l´aplicació pràctica dels conceptes fonamentals de la intervenció sistèmica Dotar als tècnics d´un mapa rigurós i flexible per capitalitzar els recursos del usuaris Contextualitzar les intervencions psicosocials de forma estratègica
·Repàs pràctic del continguts del primer curs .Dominar el circuit de les excepcions Practicar els seguiments de ¿cooperacions¿ dels subsistemes .Gestió emocional de l´impacte dels cassos
En acabar l'acció formativa les persones participants han de ser capaces de:¿Actualitzar el coneixement de la teoria sistèmica¿Reconèixer la complexitat inherent a tots els sistemes humans¿Saber treballar el jo, el cas-situació, l'equip, l'organització i el sistema com un tot, sabent reconèixer les parts.
·Aprendre a regular les emocions per aportar benestar el nostre àmbit laboral i personal ¿Aprendre a gestionar amb efectivitat els moments d'estrès
¿Augmentar la capacitat per respondre de forma creativa als canvis i nous reptes
¿Millorar la nostra capacitat d'escolta i connexió en les nostres relacions personals i laborals
¿Aprendre a aplicar els coneixements adquirits en la pràctica professional
· Aprendre a regular les emocions per aportar benestar el nostre àmbit laboral i personal.
· Aprendre a gestionar amb efectivitat els moments d'estrès.
· Augmentar la capacitat per respondre de forma creativa als canvis i nous reptes.
· Millorar la nostra capacitat d'escolta i connexió en les nostres relacions personals i laborals.
· Aplicar els coneixements adquirits en la pràctica professional.
. Aportar elements de reflexió i anàlisi que permetin posar en marxa noves estratègies a favor de la inclusió social, des de l'apoderament de les persones, la innovació i la cooperació dels diferents actors. Discutir el paper dels governs locals en la lluita contra la pobresa i la promoció de la cohesió social. Conèixer diferents experiències locals per il·lustrar i debatre diferents models de lluita contra la pobresa.
· Conèixer els drets humans relacionats amb el final de la vida de les persones: els que tenim aquí i els que tenen a d'altres països.
· Donar a conèixer la Declaració Institucional sobre la mort digna i reflexionar sobre les seves implicacions a la feina dels treballadors municipals.
· Potenciar les competències per poder parlar de la mort digna.
En acabar l'acció formativa les persones participants han de ser capaces de:Conèixer principis bàsics de neurociència: com funciona el cervell i com es desenvolupa al llarg de la vida.Aprendre a identificar i comprendre la resposta d'estrAprendre a detectar les situacions i desencadenants relacionats amb la estrès. Comprendre la base neurobiològica de la resposta d'estrs. Comprendre des de la neurociència els comportaments i situacions de les persones que es troben en situació de vulnerabilitat i risc d'exclusió social. Fomentar d'evidència científica la influencia de la relació d'ajuda dels professionals d'àmbit social. Aprendre tècniques per afrontar situacions de tensió i d'estrès per a poder aplicar a un mateix i poder explicar als usuaris de serveis socials. Aprendre a viure amb major benestar i qualitat de vida.
· Adquirir coneixements generals i actualitzats sobre l'ús problemàtic de videojocs i jocs d'atzar.
· Relacionar aquestes dues activitats: Són els videojocs la porta d'entrada al joc d'atzar presencial i/o online?
· Entrenar estratègies d'identificació de signes d'alarma i detecció precoç de l'ús problemàtic de videojocs i jocs d'atzar.
· Conèixer els diferents models d'intervencions socioeducatives breus.
· Identificar els circuits de derivació d'atenció a les addiccions comportamentals.
· Conèixer diferents programes preventius amb famílies.
· Reflexionar sobre la relació bidireccional entre addiccions i altres trastorns mentals en l'adolescent, per tal de comprendre'l i poder acompanyar-lo adequadament.
· Detectar trastorns mentals subjacents a les addiccions a drogues i comportamentals en adolescents.
· Plantejar l'abordatge terapèutic integral i integrat d'alguns casos clínics presentats durant les sessions.
· Millorar la utilització de tècniques psicoeducatives, psicoterapèutiques i psicosocials útils en l'abordatge interdisciplinari dels trastorns duals en adolescents.
· Realitzar derivacions adients i/o coordinacions amb serveis de salut mental, serveis socials, educatius, etc (treball comunitari i interxarxes).
. Conèixer les característiques, els factors de risc psicosocial i els trastorns mentals associats amb la conducta suïcida a l'adolescència.
. Conèixer els factors protectors de la conducta suïcida a l'adolescència.
. Diferenciar la conducta autolesiva no suïcida de la conducta suïcida.
. Aprendre a identificar el risc autolític.
. Conèixer les intervencions eficaces en conducta suïcida per a la població adolescent.
. Ser capaç d'iniciar una actuació davant de l'adolescent amb risc autolític.
. Aprendre a gestionar les pròpies emocions quan es treballa amb situacions de complexitat emocional.
· Conèixer i comprendre les diferents etapes i transicions vitals (perspectiva personal i de l'entorn).
· Proporcionar eines i estratègies per acompanyar emocionalment les persones grans en situacions de crisi o canvi.
· Proporcionar recursos pràctics per acompanyar la tasca i la realitat quotidiana dels professionals que tenen contacte amb les persones grans en processos de transició.
· Desenvolupar habilitats per abordar temes tabú, com la mort i les pèrdues, de manera adequada i respectuosa associades al procés d¿envellir.
· Actualitzar el coneixement de la teoria sistèmica.
· Reconèixer la complexitat inherent a tots els sistemes humans.
· Saber treballar el jo, el cas-situació, l'equip, l'organització i el sistema com un tot, sabent reconèixer les parts.
· Conèixer diverses tècniques per treballar en sistemes complexos.
. Conèixer la situació de pobresa energètica, el seu context i les seves causes.
Assolir un coneixement bàsic per poder detectar i atendre a les situacions de vulnerabilitat energètica.
Adquirir criteris per a poder prendre decisions orientades a la reducció de costos i la millora de l'eficiència a les llars.
Identificar els diferents procediments respecte a la convivència de lleis vigents que s'estan treballant des del món local i les aproximacions des dels Serveis Socials.
. Adquirir els coneixements i destreses elementals per identificar la persona susceptiblede comportament violent i/o agitat. Adquirir eines que facilitin la intervenció del professional davant una situació violenta amb un ciutadà.. Conèixer la realitat dels professionals dels Serveis Socials Municipals (Educadors Socials, Treballadors Socials,...) que poden viure situacions violentes en el desenvolupament de les seves tasques professionals.. Adquirir coneixements jurídics basics per a la millora de la intervenció professional enserveis socials i atenció a les persones.. Conèixer la metodologia per elaborar els protocols, els agents i recursos, així com lesdiferents eines d'actuació jurídica. Conèixer l'organització i seguretat bàsica dels espais de treball d'atenció a usuaris. Conèixer els drets, deures i responsabilitats de les persones usuaries dels serveis socials. Abordar la importància dels agents i recursos implicats en l'elaboració del protocol.
. Adquirir els coneixements i destreses elementals per identificar la persona susceptible
de comportament violent i/o agitat
. Adquirir eines que facilitin la intervenció del
professional davant una situació violenta amb un ciutadà.
.
Conèixer la realitat dels professionals dels Serveis Socials Municipals Treballadorsi Educadors Socials,...) que poden viure situacions violentes en el
desenvolupament de les seves tasques professionals.
. Adquirir coneixements jurídics bàsics per a la millora de la intervenció professional en
serveis socials i atenció a les persons
. Conèixer la metodologia per elaborar els protocols, els agents i recursos, així com les
diferents eines d'actuació jurídica
. Conèixer l'organització i seguretat bàsica dels espais
de treball d'atenció a usuaris.
. Conèixer els drets, deures i responsabilitats de les persones usuàries dels serveis socials.
. Abordar la importància dels agents i recursos implicats en l'elaboració del protocol.
· Dotar als professionals d'eines que facilitin la detecció, notificació i prevenció de la violència contra la infància.
· Dotar als professionals amb eines que assegurin el bon tracte d'infants i adolescents i la generació d'entorns segurs.
· Abordar protocols i bones pràctiques que redueixin la victimització secundària dels infants i adolescents víctimes de violència.
. Conèixer el full de ruta dels recursos socials en els incidents crítics des del model PAP. Fomentar el paper dels Serveis socials d'emergència en incidents crítics quotidians i massius . Disposar de recursos per a reduir el nivell d'estrès causat per l'esdeveniment traumàtic a l'afectat i al propi interventor . Proporcionar estratègies que facilitin l'ajuda a les persones a adaptar-se a Curt, Mitjà o Llarg termini desprès dels esdeveniments . Ajudar a millorar les estratègies d'afrontament de les víctimes i els afectats
· Conèixer de manera especialitzada el marc normatiu del sistema de protecció pública dels infants i adolescents en risc i/ö víctima de violència, i molt especialment la LDOIA, el nou Reglament d'Infància i la Llei Orgànica 8/2021, de 4 de juny, de Protecció Integral de la Infància i Adolescència contra qualsevol forma de violència.
· Entendre què suposa i que implica tenir atribuït el caràcter d'autoritat pública en l'exercici de funcions d'infància.
· Avaluar i determinar l'interès superior de l'infant o adolescent.
¿ Aprendre els elements que ha de recollir un informe objecte de valoració jurídica; com funciona el sistema judicial per a treballadors del sistema de protecció pública d'infància i adolescència en risc (com m' haig de dirigir al jutjat per escrit? i com serà la meva compareixença al jutjat?).
· Aprendre que significa i implica la definició legal de violència infantil, i com aplicar-la a la praxis professional diària.
Oferir un espai de continuïtat als alumnes que han participat al curs "Mindfulness per a professionals de l'àmbit social" per afavorir la consolidació de les pràctiques adquirides.
· Acompanyar la implementació de les pràctiques per a que els alumnes les puguin convertir en un hàbit saludable en la seva pràctica professional i personal.
· Consolidar els objectius treballats al curs "Mindfulness per a professionals de l'àmbit social":
· Aprendre a regular les emocions per aportar benestar el nostre àmbit laboral i personal.
· Aprendre a gestionar amb efectivitat els moments d'estrès.
· Augmentar la capacitat per respondre de forma creativa als canvis i nous reptes.
· Millorar la nostra capacitat d'escolta i connexió en les nostres relacions personals i laborals.
· Aplicar els coneixements adquirits en la pràctica professional.
· Conèixer el prinicipal marc legal LGTBI (especialment l'àmbit local)
· Reflexionar al voltant de la cadena simbòlica o el sistema sexe-gènere-sexualitat-expressió de gènere
· Aportar coneixements i estratègies per portar a terme polítiques públiques LGTBI.
· Proposar els principals àmbits d¿intervenció i proporcionar experiències i bones pràctiques municipals.
· Mostrar el procediment administratiu que saplica a la part sancionadora de la llei 11/2014 així com la Xarxa SAI de la Generalitat de Catalunya.
· Conèixer i reflexionar sobre els principis bàsics de l'envelliment actiu i saludable segons OMS.
· Conèixer els principis bàsics de la neuromotricitat relacionats amb l'envelliment.
· Aportar als professionals que treballen amb persones grans recursos pràctics relacionats amb la neuromotricitat.
. Dotar a les professionals d'un marc conceptual i d'una metodologia de treball comunitari pràctica i orientadora per abordar els projectes que desenvolupa.
. Proposar eines per explorar les possibilitats de transformació del territori amb una mirada constructiva, analítica, comunitària i inclusiva, d'acord amb la diversitat d'usos i amb la col·laboració dels agents al territori.
. Proposar eines creatives per a la facilitació de grups comunitaris
· Dotar a les professionals d¿un marc conceptual i d¿una metodologia de treball comunitari pràctica i orientadora per abordar els projectes que desenvolupa
· Proposar eines per explorar les possibilitats de transformació del territori amb una mirada constructiva, analítica, comunitària i inclusiva, d'acord amb la diversitat d'usos i amb la col·laboració dels agents al territori.
· Proposar eines creatives per a la facilitació de grups comunitaris.
. Conèixer el marc jurídic per a la regulació local dels serveis en el sector públic, en concret del SAD.
. Abordar el model de SAD local com a base per a la reglamentació
. Conèixer els conceptes bàsics de l'elaboració del reglament dels Serveis Socials d'Atenció Domiciliària.
. Conèixer el marc jurídic per a la contractació dels serveis en el sector públic, en concret del SAD.
. Abordar el model de SAD com a base per a la contractació
. Conèixer els conceptes bàsics de l'elaboració del pressupost i el càlcul de costos per establir preu/hora.
. Conèixer els criteris per a l'adjudicació del servei i seguiment de l'execució del contracte de SAD Abordar els imprevistos en els Plecs
· Dotar els professionals que treballen en l'àmbit de l'atenció social dels coneixements necessaris pel que fa a l'aplicació de les noves figures de protecció jurídica contemplades a la llei 8/2021 amb
la que es reforma la legislació civil i processal per al suport a les persones amb discapacitat en l'exercici de la seva capacitat jurídica.
· Posar en coneixement dels i les professionals el marc conceptual a partir del qual es desenvolupa aquesta normativa que posa el focus en la garantia de drets de les persones amb discapacitat
· Descriure i analitzar els supòsits que poden motivar l'aplicació de les noves mesures de protecció jurídica.
· Descriure, a partir de casos pràctics, el procediment d'inici d'un expedient de constitució d'alguna de les figures jurídiques.
· Identificar els òrgans i institucions implicades en l'aplicació de qualsevol de les figures de protecció jurídica previstes en l'esmentada llei.
· Aprofundir en les possibilitats i reptes en l'aplicació de la IA als serveis socials.
· Familiaritzar-se amb l'ús i possibilitats de la IA per a la intervenció social.
· Experimentar eines pràctiques IA per a la intervenció social.
· Gaudir d'una experiència innovadora.
·Conceptualitzar el treball comunitari en el marc dels serveis socials i conèixer les diferències amb altres pràctiques frontereres.
·Reconèixer i definir l'estratègia comunitària dels SSB al territori.
·Enfortir els coneixements metodològics i tècnics dels professionals dels serveis socials bàsics per impulsar projectes des de l'orientació comunitària.
·Conèixer el procés metodològic per a l'impuls d'un projecte comunitari. -Identificar el rol del/la professional en el treball comunitari.
. Identificar punts forts i febles en relació al treball socioeducatiu a distància,tant a nivell professional individual com del servei.
. Conèixer estratègies, eines i plataformes potencialment útils per a la continuïtat del treball socioeducatiu a distància, i identificar aquelles que son aplicables en el context professional concret, tenint en compte les característiques del territori
on es desenvolupa l'acció professional i de les persones amb les quals
treballem .
. Elaborar propostes concretes d'actuació a distància.
. Dissenyar un pla d'acció per a la millora professional que incorpori estratègies innovadores, fent ús d'eines i recursos digitals per al treball socioeducatiu del
SIS-CO.
· Proveir de conceptes i eines pràctiques amb la finalitat de desenvolupar les habilitats necessàries per a la realització d'entrevistes per a un diagnòstic social de qualitat.
¿ Millorar el procediment de l'elaboració i el desenvolupament, així com augmentar l'efectivitat d'aquesta tècnica d'investigació qualitativa.
¿ Aprofundir en les possibilitats i els límits de l'entrevista des del pensament sistèmic
¿ Crear estratègies pròpies per a la utilització d'aquesta tècnica.
1. Observar la seva realitat professional des de la perspectiva de les creences (pressuposicions bàsiques) de la PNL.
1.1. Contrastar les pressuposicions bàsiques de la PNL amb les seves pròpies creences sobre l'entorn professional i el món.
1.2. Identificar quina seria la utilitat de l'aplicació de les pressuposicions bàsiques de la PNL en la pròpia realitat professional.
2. Aplicar diverses eines metodològiques per abordar el canvi professional.
2.1. Formular objectius seguint els paràmetres explicats.
2.2. Aplicar tècniques de consecució d'objectius (POPS i Pont al futur).
2.3. Aplicar els coneixements adquirits per detectar les pròpies creences limitants i practicar la seva substitució per altres més possibilitadores.
3. Aplicar continguts de PNL en comunicació i empatia.
3.1. Distingir entre els dos tipus de comunicació: verbal i no verbal, i els components de cadascuna d'elles.
3.2. Detectar les claus VAC en l'interlocutor (verbals i no verbals).
3.3. Abordar l'empatia des de diferents enfocaments (verbal, no verbal, profund).
3.4. Fer preguntes útils
4. Proporcionar eines de gestió de les emocions des de la PNL
. Conscienciar sobre la importància de l'ètica en la presa de decisions professionals
. Aprendre a deliberar sobre problemàtiques ètiques
. Contribuir a la formació d'Espais de reflexió en Ètica dels serveis socials
· Conscienciació sobre la importància de l'ètica en la presa de decisions professionals
· Aprendre a deliberar sobre problemàtiques ètiques
· Contribució a la formació d'Espais de reflexió en Ètica dels serveis socials
· Sensibilitzar sobre la importància de la reflexió ètica en l'àmbit dels serveis socials.
· Identificar i analitzar qüestions ètiques que es plantegen en la intervenció en serveis socials.
· Proporcionar instruments i habilitats per a la presa de decisions ètiques en l'àmbit dels serveis socials.
· Desenvolupar la capacitat de prendre decisions en entorns d'alta volatilitat, incertesa, complexitat i ambigüitat considerant la integració de la Intel·ligència Artificial (IA) en la intervenció social
· Adquirir habilitats crítiques per analitzar l'impacte de la tecnologia en la pràctica professional i els drets humans
· Fomentar la defensa d'una integració conscient i respectuosa de la tecnologia en els entorns i processos de treball en serveis socials.