El procés d'aprendre és complicat quan estem sotmesos a tanta informació que pot desorientar-nos. Aquest vídeo de 2' ens planteja 10 accions bàsiques que ens ajudaran a aconseguir l'aprenentatge desitjat.
Col·lecció “Videopíndoles d'aprenentatge” de la Direcció de Serveis de Formació. Edició 2021
Definició
Fet de dedicar temps i esforç personal a mantenir-se actualitzat professionalment i fer que els altres també ho estiguin contribuint a una millor gestió del coneixement organitzatiu.
La competencia implica ...
Elements que afavoreixen l’actualització professional: llegir documentació especialitzada, mantenir contactes amb professionals, participar en nous projectes, etc.
Fonts d'aprenentatge formal i informal.
Aprenentatge 360º.
L’espai de treball com eina d’aprenentatge personal.
Fitxes descriptives dels llocs de treball i els perfils professionals com referència en identificació de necessitats formatives personals.
Diferències fonamentals entre els processos d’informació, formació i el desenvolupament de competències.
Nivells
• Participa activament en els processos d’identificació de necessitats formatives engegats per l’ajuntament.
• Fa les activitats de desenvolupament recomanades (cursos, encàrrecs de treball, etc.).
• Accepta positivament les oportunitats d'adquirir habilitats, coneixements, metodologies i tècniques.
• Valora de manera objectiva el seus resultats professionals: accepta les observacions sobre la feina feta de forma constructiva.
• Procura estar actualitzat més enllà de l’oferta formativa, a través de diferents mitjans (internet, assistència a cursos, documentació especialitzada...).
• Proposa als seus superiors la conveniència d'adquirir determinats coneixements o experiències útils per a ell mateix o per als companys.
• Aplica, de forma sistemàtica, els coneixements i les habilitats apresos en el seu àmbit de treball.
• Coneix clarament i raonadament els seus punts forts i els seus punts febles.
• Fa de tutor amb les persones que s’incorporen a l’equip (noves incorporacions, suplències, estudiants en pràctiques, etc.).
• Desenvolupa material tècnic (manuals d’acollida tècnica, guies de procediments, etc.).
• Realitza activitats informatives sobre qualsevol dels elements (fonamentació tècnica i normativa, processos de gestió, indicadors de gestió, etc.) que configuren l’activitat (projectes, línies de gestió, serveis, etc.) de la seva unitat organitzativa o especialitat.
• Col·labora en l’elaboració de temaris i proves d’avaluació per als processos de selecció de personal, carrera professional, etc
• Dissenya autònomament proves d’avaluació de coneixements i habilitats professionals per als processos selectius, de carrera professional, etc.
• Afavoreix la creació de grups de millora i d’espais per a l’intercanvi de coneixement.
• Fomenta la socialització de coneixements i d’aprenentatges entre els equips.
• Participa activament, en nom de l'organització, en activitats formatives de l'àmbit públic o sectorial.
De l'experiència se n'aprèn, però per fer-ho necessitem saber com abordar aquest aprenentatge. En 2' te'n fem 5 cèntims.
Col·lecció “Videopíndoles d'aprenentatge” de la Direcció de Serveis de Formació. Edició 2023
El teletreball ha estat la palanca que a alguns els faltava per engegar l'autoprenentatge autònom. Però sabem com fer-ho? Aquesta xerrada ens indica la metodologia i algunes eines per aconseguir-ho.
Col·lecció 1 hora, 1 habilitat. Edició 2022.
Una de les grans característiques del nostre cervell és la plasticitat, és a dir, la capacitat de produir respostes més complexes a mesura que els estímuls ambientals són més exigents. Per això convé entrenar-lo i així poder millorar les nostres habilitats dia a dia.
Et proposem una sèrie de preguntes que requereixen la teva atenció.
Pot interessar-te memoritzar algunes idees, tasques, projectes de manera que les tinguis presents més enllà de la informació escrita que ens és indispensable. Per a això, la construcció d'un Palau al cap pot ser-te útil. En aquest recurs et mostrem com emprar-la.
Col·lecció “Videopíndoles d'aprenentatge” de la Direcció de Serveis de Formació. Edició 2022
Es considera eficiència lectora la capacitat de llegir i entendre ràpidament un text. Aquesta capacitat pot entrenar-se a partir de diferents tècniques que afecten la mecànica lectora i el procés de desxiframent i comprensió del text. Aquest document exposa els principals conceptes relacionats amb la matèria i presenta una sèrie d'exercicis per desenvolupar aquestes habilitats.
Col·lecció “Síntesis de formació” de la Direcció de Serveis de Formació. Edició 2020
Els Entorns Personals d'Aprenentatge (EPA) sorgeixen com a metodologia per aprendre de manera informal, contínua i col·laborativa. El document presenta les característiques generals que ha de tenir un bon EPA i presenta diverses eines digitals que poden contribuir a crear aquest entorn i fer-lo operatiu a les nostres necessitats.
Col·lecció “Síntesis de formació” de la Direcció de Serveis de Formació. Edició 2020
En aquest recurs aprendràs els conceptes bàsics de la gamificació d’una forma senzilla.
A més, mostrem diversos casos d’èxit que et permetran entendre molt ràpidament les potencialitats d’aquesta tècnica.
Aprèn la gamificació alhora que l’apliques!
Aquest recurs té un doble objectiu: practicar l'escolta, la lectura i la comprensió en anglès mentre descobreixes quines són les claus per aprendre idiomes i quines són les creences limitadores que sovint ens bloquegen i desmotiven. Disposes de vídeos amb subtítols en anglès i català, transcripcions i un full de treball per practicar pas a pas.
Woop és una tècnica que ens ajuda a superar els possibles obstacles que preveiem per aconseguir un objectiu. En 2' t'expliquem com fer-ho.
Col·lecció “Videopíndoles d'aprenentatge” de la Direcció de Serveis de Formació. Edició 2023
El recurs formatiu que teniu a les mans pretén ser una guia explicativa de cadascuna de les competències professionals definides en el Diccionari de competències per al desenvolupament professional dels empleats/des dels ens locals, entés com un instrument tècnic dins del model de formació impulsat per la Direcció de Serveis de Formació (DSF). Esperem que us serveixi per comprendre-les millor i per reflexionar sobre la vostra pràctica diària i sobre els aspectes on podeu incidir cap a la millora i creixement professional.
Òscar Dalmau, apassionat de la creativitat i la innovació en l'aprenentatge corporatiu, ens parla sobre l'evolució, altres models i pràctiques innovadores de la formació a l'aprenentatge en les organitzacions.
Col·lecció “Aprenent amb els experts” de la Direcció de Serveis de Formació. Edició 2020
L’atenció és un recurs cerebral clau per desenvolupar tasques amb eficiència, però tanmateix és limitat per la gran quantitat d’energia metabòlica que consumeix.
Hi ha dos tipus principals d’atenció: la voluntària, que forma part de les funcions executives, i la involuntària, que se sustenta al sistema límbic. Ambdues són importants.
La conversa entre Anna Forés i David Bueno gira al voltant d'aquestes qüestions.
La motivació és un procés intern –o un estat mental– que activa, dirigeix i ens permet mantenir una conducta adequada per a la consecució d’un objectiu concret. Se sustenta en diverses estructures del cervell, i a nivell neurohormonal es relaciona amb les sensacions de recompensa, l’anticipació de recompenses futures i l’optimisme.
Internament, incrementa el nivell d’energia metabòlica del cervell, la qual cosa li permet funcionar amb més eficiència i durant més temps sense cansar-se.
La conversa entre Anna Forés i David Bueno girarà al voltant d'aquests temes i proposarà algunes idees per afavorir la motivació.
L’esforç és una actitud vital vinculada a la proactivitat, i resulta imprescindible per a un creixement sòlid, tant a nivell personal com professional. Tanmateix, la capacitat d’assumir nous reptes que requereixen esforç implica poder anticipar recompenses futures. Una anticipació que es produeix quan es percep, en base a les experiències passades, que el repte és assequible i l’esforç valorat i autovalorat.
Al voltant de tot això gira la conversa entre Anna Forés i David Bueno.
La mentalitat de creixement és el convenciment que hom pot sempre incrementar les seves capacitats cognitives. La va proposar originàriament la psicòloga estatunidenca Carol Dweck, per oposició a la mentalitat fixa que seria la creença que les capacitats cognitives venen prederminades i per tant no poden incrementar-se.
Anna Forés i David Bueno tenen una conversa al voltant d'aquests temes.
Descansar i dormir són activitats indispensables per a la supervivència i per a la bona gestió del cos i del cervell. També ho és l’esport, que no només actua sobre tota la fisiologia corporal sinó també la cerebral, amb conseqüències importants per a la ment.
De tot això en parne David Bueno i Anna Forés.
L’estrès és una reacció fisiològica del cos i del cervell davant d’una situació que percebem com una amenaça.
Totes les enquestes indiquen que el nivell d’estrès personal i social ha anat incrementant aquestes darreres dècades. Saber gestionar l’estrès afavoreix el benestar personal i la gestió social dels equips de treball.
De tot això en parlen Anna Forés i David Bueno
Ens agrada dir que les persones som una espècie racional. Però som, de fet, una espècie emocional que pot raonar. Les emocions són les directores de la nostra conducta instintiva i impulsiva, i són presents en totes les nostres decisions.
Tanmateix es poden gestionar, però per fer-ho cal evitar les situacions estressants.
La conversa entre Anna Forés i David Bueno ens gira al voltant de totes aquestes qüestions.
La primera cosa que crida l’atenció a un nou nat de manera instintiva són els ulls de les altres persones, perquè a través de les mirades transmetem el nostre estat emocional. Com ens mirem els uns als altres i com ens parlem marca la base emocional de les relacions humanes, i per extensió de la satisfacció i la implicació que podem tenir en aquestes relacions, tant a nivell personal com professional.
La conversa entre Anna Forés i David Bueno girarà al voltant d'aquestes qüestions.
Molts cops parlem de la resiliència quan ens passen situacions complicades o adverses. Però la resiliència cal treballar-la quan abans millor, per anar tenint recursos per poder fer front a les situacions vitals que haurem d’enfrontar.
La conversa entre Anna Forés i David Bueno girarà al voltant de les preguntes següents:
El benestar és la percepció personal i subjectiva de sentir-se relativament a gust amb un mateix i amb l'entorn, incloses les relacions amb altres persones. Inclou els desitjos, els objectius i les necessitats, els factors ambientals que ens afecten i les experiències que tenim al llarg de la nostra vida, i també els aspectes físics, mentals i socioemocionals. Benestar, tanmateix, no és sinònim de felicitat.
La conversa entre Anna Forés i David Bueno gira al voltant d'aquests temes.
El mètode Shu-Ha-Ri et suggereix una forma d'aprendre. En 2' te'n pots fer una idea.
Col·lecció “Videopíndoles d'aprenentatge” de la Direcció de Serveis de Formació. Edició 2022
· Conèixer la importància de l'aprendibilitat en el desenvolupament personal i laboral.
· Saber detectar què necessitem aprendre.
· Identificar els aspectes que limiten la nostra aprendibilitat.
· Desenvolupar un Pla Individualitzat d'Aprenentatge.
· Oferir recursos sobre literatura infantil als professionals de les àrees infantils de les biblioteques.
· Donar suport a la dinamització de la lectura adreçada a infants i famílies.
· Oferir recursos sobre literatura infantil als professionals de les àrees infantils de les biblioteques.
· Donar suport a la dinamització de la lectura adreçada a infants i famílies.
· Adequar el nostre comportament al dels altres amb una major seguretat.
· Aprendre a dir no amb responsabilitat i sense culpabilitat.
· Formular peticions de manera positiva.
· Fer una crítica constructiva.
Servir de referent per a la formació de les persones responsables de l'autocontrol i la supervisió de la manipulació d'aliments en els establiments d'elaboració/manipulació de menjars preparats per a la venda, subministrament i/o servei directe al públic o a col·lectivitats, tant si es tracta del mateix operador com de persones a les que ha estat delegada aquesta funció.
Servir de referent per a la formació de les persones responsables de l'autocontrol i la supervisió de la manipulació d'aliments en els establiments d'elaboració/manipulació de menjars preparats per a la venda, subministrament i/o servei directe al públic o a col·lectivitats, tant si es tracta del mateix operador com de persones a les que ha estat delegada aquesta funció.
Conèixer i aplicar exercicis per relaxar l'estat general i concretament el dels ulls.
Aprèn i autoacredita't amb aquest recurs formatiu digital i responent un qüestionari d'avaluació.
Amb aquest recurs aprendràs a utilitzar les xarxes socials d'una manera segura.
Entrenar la ment a partir d'una sèrie de preguntes per millorar les nostres habilitats dia a dia.
· Entendre el funcionament, la lògica i les concrecions dels camps MARC21 de la Xarxa de Biblioteques Municipals.
· Assimilar les principals diferències del nou estàndard de catalogació (RDA) en relació a les AACR2 (angloamericanes).
· Entendre la lògica del model conceptual FRBR, base teòrica de les RDA, i les seves entitats principals.
· Elaborar punts d'accés autoritzats per obra, expressió i autoria dins dels registres bibliogràfics.
· Aprendre a catalogar en RDA els diferents tipus de materials que arriben a les biblioteques.
En aquest microcurs s'obtindran consells i informació útil per conèixer els riscos i millorar la seguretat en l'àmbit laboral i personal, així com els aspectes que els empleats dels ens locals de la Diputació de Barcelona han de tenir en compte.
· Ser conscient de la necessitat de protegir-se i prendre mesures per millorar la seguretat a Internet.
· Conèixer les mesures de ciberseguretat en les pràctiques personals i laborals més habituals.
· Aplicar mesures de seguretat bàsiques al lloc de treball vetllant per la protecció de dades i regulant els accessos a la informació.
· Conèixer les amenaces més habituals en matèria de ciberseguretat.
· Saber com actuar davant les amenaces o incidències de seguretat.
· Sensibilitzar les persones participants vers la importància de garantir la seguretat al voltant d'internet.
· Donar a conèixer els principals riscos i l'impacte i les conseqüències tant per la mateixa persona com per l'organització.
· Adquirir un esperit crític per detectar i evitar les fake news.
· Desenvolupar la nostra capacitat de filtrar la informació.
· Tenir una dieta informativa més rica i productiva.
· Entendre l'interès de molts mitjans i comptes de xarxes socials en difondre mitges veritats.
· Llegir amb més rapidesa i millor comprensió lectora.
· Augmentar el nivell de comprensió lectora.
· Recordar bé el que s'ha llegit tot gaudint de la lectura.
· Entendre la importància d'adquirir competències digitals per millorar en el nostre àmbit personal i professional.
· Conèixer les 6 competències que hem d'adquirir i pautes per dur-les a terme.
Aquesta formació està centrada en l'aprenentatge de les eines de gestió bibliotecària.
Aquesta formació està centrada en l'aprenentatge de les eines de gestió bibliotecària.
1. Reflexionar sobre la importància d'aprendre a aprendre i la necessitat de disposar d'un entorn
personal d'aprenentatge.
2. Conèixer i utilitzar diferents eines digitals seleccionades per optimitzar l'adquisició d'eines
obertes de coneixement.
3. Dissenyar la primera versió del seu propi entorn personal d'aprenentatge.
Aprèn i autoacredita't amb aquest recurs formatiu digital i responent un qüestionari d'avaluació.
Amb aquest recurs aprendràs què es un programa de mentoria i com impulsar-lo a la teva organització.
Aprèn i autoacredita't amb aquest recurs formatiu digital i responent un qüestionari d'avaluació.
Amb aquest recurs aprendràs a crear vídeos formatius i compartir-los amb l'ajuda d'un mòbil, un ordinador i algunes eines fàcils d'aconseguir.
Proporcionar al personal de la XBM les eines i idees necessàries per a crear i dinamitzar espais joves a les biblioteques.
·Proporcionar al personal de la XBM habilitats i competències per a la dinamització d'activitats d'alfabetització i capacitació digital a partir de reptes sorgits de la comunitat per minimitzar l'escletxa digital.
·Apoderar els ciutadans adults creant programacions que donin resposta als seus processos vitals (laboral, social, cultural, memòria i patrimoni, oci, creació, etc.)
·Apoderar els nens i nenes a través del joc, robòtica i programació.
·Aprendre a utilitzar la tecnologia com a eina de transformació social inclusiva.
· Llegir amb rapidesa.
· Comprendre el que es llegeix.
· Adaptar la velocitat i la comprensió lectora al tipus de text que es llegeix i a la intenció o projecte per a la qual es llegeix.
· Recordar bé el que s'ha llegit.
· Identificar la tipologia d'activitats a les biblioteques i anàlisi de la seva virtualització.
· Conèixer les principals eines existents al mercat que permeten l'emissió d'activitats per al públic en format virtual.
· Identificar què aporta cada eina virtual i per quin tipus d'activitat seria recomanable.
· Entendre el que és la retransmissió en directe i en diferit. Beneficis i inconvenients de les dues opcions.
Aprèn i autoacredita't amb aquest recurs formatiu digital i responent un qüestionari d'avaluació.
Amb aquest recurs aprendràs a tenir una visió global del procés del cicle formatiu, des de l'anàlisi de necessitats fins als diferents tipus d'avaluació que ens podem plantejar, sense oblidar la importància de disposar d'un pla de formació que comprengui diferents estratègies d'intervenció per millorar les competències tècniques, organitzatives i transversals dels professionals.
· Conèixer el funcionament d'un ajuntament.
· Aprofundir en els aspectes més essencials del procediment administratiu.
· Identificar les tecnologies emergents més populars.
· Diferenciar les particularitats de les diferents tecnologies.
· Conèixer algunes aplicacions o usos de les tecnologies emergents.
Aprèn i autoacredita't amb aquest recurs formatiu digital i responent un qüestionari d'avaluació.
Amb aquest recurs aprendràs els coneixements teòrics i pràctics que afavoreixin la ideació, el disseny i la creació d'un guió per a la correcta realització d'un videotutorial.
Proporcionar al personal de la XBM les eines i idees necessàries per a crear i dinamitzar un club de lectura a la biblioteca pública per als joves.
Oferir eines i recursos sobre l'edició de fotografies amb el mòbil.
· Conèixer els conceptes bàsics de la gamificació.
· Entendre les potencialitats de la tècnica de la gamificació.
· Conèixer diversos casos d'èxit.
· Experimentar la gamificació a la vegada que s'utilitza.
Aquesta formació està centrada en l'aprenentatge de les eines de gestió bibliotecària.
· Aquesta formació està centrada en l'aprenentatge de les eines de gestió bibliotecària.
Aquesta formació està centrada en l'aprenentatge de les eines de gestió bibliotecària.
· Conèixer els conceptes bàsics de la intel·ligència artificial generativa
· Conèixer diversos usos de la IA generativa
· Conèixer el funcionament de diferents eines que utilitzen IA
· Entendre tant els avantatges com també els desafiaments ètics de la IA
Aprofitar tots els recursos, stories, reels, etc. i com fer fotos més artístiques.
Conèixer els conceptes bàsics relacionats amb el disseny digital: color, forma, tipografia, llenç, resolució,...
Identificar solucions i recursos que puguin ajudar-nos a desenvolupar dissenys digitals, segons l'objectiu i el canal.
Proporcionar els conceptes claus relacionats amb la fotografia digital.
Identificar solucions i recursos digitals que puguin ajudar-nos a millorar les nostres fotos o a modificar-les substancialment.
Donar pistes sobre les possibilitats que hi ha darrere dels programes de retoc digital.
Conèixer els conceptes bàsics relacionats amb el desenvolupament de gràfics i infografies.
Comprendre com funcionen les eines que tots els programes de disseny gràfic tenen en comú.
Identificar solucions i recursos que puguin ajudar-nos a desenvolupar dissenys gràfics, amb diferents objectius: paper, web i audiovisual.
Proporcionar coneixements bàsics sobre el vídeo digital, el procés de gravació, edició i posterior publicació.
Presentar programes i solucions que podem utilitzar per a la creació de diferents formats i recursos audiovisuals.
· Identificar les principals novetats del model d'administració electrònica que afecten al conjunt de la ciutadania i a la seva manera d'interactuar amb l'Ajuntament.
· Definir els conceptes essencials que ens permetin entendre millor la contractació pública.
· Conèixer els elements indispensables que cal tenir en compte per contractar dins del sector públic.
Acció formativa pràctica i metodològica que vol donar eines per aprendre a guiar converses literàries en el context dels clubs de lectura. Es tractarà com treballar els textos prèviament a la conversa, com elaborar un guió de conversa o com guiar aquesta. Es reflexionarà sobre la importància de la lectura en veu alta i de la relectura, com centrar l'atenció sobre els aspectes literaris i estètics de les obres, com elaborar esquemes literaris, com elaborar guions de conversa literària i com guiar la conversa de llibres.
· Oferir recursos sobre literatura infantil als professionals de les àrees infantils de les biblioteques.
· Donar suport a la dinamització de la lectura adreçada a infants i famílies.
Aprofundir en la temàtica de la literatura infantil i juvenil.
·Que els assistents siguin autònoms per fer servir les llistes amb el fi d'explotar les dades que ofereix Sierra pel que fa a exemplars, usuaris i transaccions de préstecs, i aplicar-les a les tasques de gestió de la biblioteca.
Els objectius d'aquest curs de màrqueting digital són proporcionar als participants els coneixements i habilitats necessàries per aplanar el camí cap a l'èxit en el món digital, abordant temes com les 4P del màrqueting, estratègies de màrqueting per correu electrònic, SEO i SEM, màrqueting de continguts, storytelling i l'ús eficaç de les xarxes socials.
Aprèn i autoacredita't amb aquest recurs formatiu digital i responent un qüestionari d'avaluació.
Amb aquest recurs aprendràs quins són els factors clau que cal tenir en compte en els processos d'aprenentatge al llarg de la vida, per millorar així la nostra capacitat d'aprenentatge i creixement professional.
L'objectiu és donar-te pautes i consells per millorar les teves presentacions i que puguis aplicar-les en diferent àmbits personals i professionals.
Proporcionar al personal de la XBM les eines i idees necessàries per a oferir recomanacions de novel·la, així com itineraris de lectura als lectors.
· Conèixer les particularitats de la tecnologia 5G
· Diferenciar la tecnologia 5G de la tecnologia 4G
· Identificar els usos i la incidència del 5G en diferents àmbits
· Aprendre a fer servir els elements fonamentals d'un full de càlcul.
· Adquirir uns certs trucs que ens permetran ser més productius i aconseguir millors resultats en la nostra operativa habitual.
· Aquest curs té com a objectiu principal ajudar els participants a millorar l'eficiència i l'organització en l'ús de les eines informàtiques.
· Es busca aprendre a gestionar el temps de manera eficaç, optimitzar l'ús del correu electrònic, dominar les eines de gestió de tasques i projectes, millorar les habilitats d'edició de documents i desenvolupar estratègies per a la seguretat informàtica i la protecció de dades.
Treballar els diferents aspectes de la creativitat perquè puguis aplicar-ho en les teves dinàmiques i rutines habituals.
·Dotar les biblioteques de recursos perquè defineixin la seva estratègia de continguts per a les xarxes socials (objectius, audiència, línia editorial, canals i calendari). Reflexionar sobre la importància dels continguts.
·Crear un pla d'estratègia de continguts per a les xarxes socials.
·Conèixer estratègies de màrqueting de continguts.
Aprèn i autoacredita't amb aquest recurs formatiu digital i responent un qüestionari d'avaluació.
Amb aquest recurs aprendràs els continguts bàsics i imprescindibles per dissenyar un pla de comunicació 2.0 i una guia d'usos de xarxes socials corporativa, ambdós des d'una visió de sector públic.