Els tractaments protocol·laris són títols de cortesia que es donen a una persona per la seva autoritat, càrrec o categoria social. El manual tracta els criteris d’ús i presenta una llista de càrrecs amb tractament protocol·lari a considerar en la redacció de textos administratius.
Definició
Organitzar i coordinar els actes oficials i institucionals, garantint el cumpliment del Reglament de protocol i el seguiment dels criteris protocol·laris i ceremonials escaients. Establir i mantenir des de la corporació unes adequades relacions tant externes (amb les entitats, les associacions municipals i la societat civil) com internes.
La competencia implica ...
Organització d’actes oficials i institucionals.
Simbologia, reglament d’honors i distincions.
Atenció i acompanyament a visites externes.
Nivells
En aquest manual es revisen els conceptes legals, organitzatius i de planificació necessaris per poder portar a terme amb correcció actes públics oficials a les administracions locals.
És un manual pensat com a eina de consulta per tenir punts de referència de situacions protocol·laries recorrents que es donen en l’Administració local. S’hi han reflectit una varietat d’actes característics que pretenen servir d’orientació per al personal dels ajuntaments.
En el primer podcast parlem de les precedències.
Es tracta d’ordenar persones i decidir qui va al davant i qui va al darrera. La base jurídica i d’obligat compliment és el RD 2099/1983. Aquest document ordena les autoritats en els actes oficials. En el cas del món autonòmic i local s’ha d’aplicar l’article 12. A més la tècnica del “pentinat” permet inserir els/les convidades que no es troben recollits en aquesta normativa però que són importants per l’acte i l’amfitrió decideix on els intercalarà.
En el segon podcast tractem l’ordenament de les banderes.
La base jurídica és la Llei 39/1981, que estableix la col·locació d’aquests símbols territorials. Indica que s’han d’ubicar en alternança, parell o senar, segons cada cas. Quan sapiguem quantes banderes hem de situar a la presidència o a l’escenari aconsellem dibuixar un esquema per ubicar-les allà on toca, sense cometre errors. En l’àudio descobrirem que cada institució internacional marca l’ordenament de les seves banderes, de vegades alfabèticament en anglès, altres vegades en la llengua de cada país.
En la tercera entrega descobrim els tractaments protocol·laris.
El tractament és una fórmula de cortesia que dirigim a algunes persones per raó del seu càrrec. Analitzem quins són els més coneguts i l’ordre correcte de com els hem de fer servir. És una notorietat que acompanya i va davant del nom i cognom de la personalitat.
En la quarta gravació introduïm què són les presidències. Té una doble vessant, pot ser l’espai físic i també la persona que presideix un acte.
L’amfitrió és qui presideix un acte. Les presidències s’ordenen amb alternança, seguint el mateix criteri parell o senar que vam explicar amb les banderes. El president o presidenta d’un esdeveniment n’és el propietari i marca el ritme i el temps que durarà l’activitat.
En el cinquè àudio parlem de protocol social i de com hem de fer les salutacions en els actes. En aquesta gravació també recollim com s’han de fer les presentacions quan dues persones no es coneixen i tu n’ets el nexe de conexió. A qui presentarem abans i a qui últim. L’edat en protocol atorga un rang superior degut a l’experiència acumulada, i per tant nosaltres anirem a presentar-nos a la persona de més edat per deferència. També posarem de relleu com cal fer els comiats de manera correcta i elegant.
En el sisè capítol desgranem quins aspectes hem de tenir en compte quan organitzem un àpat. Haurem de tenir cura amb les persones que han sol·licitat un menú específic per creença o malaltia, no només en el moment d’escollir la tipologia d’aliments que oferirem, sinó també és molt important la coordinació del seu servei per evitar problemes. Cal planificar acuradament i escollir el moment idoni per fer els discursos per tal que mantinguin l’atenció del públic i no interfereixen amb altres parts de l’esdeviment.
En el setè i últim podcast fem un repàs dels aspectes que sempre hem de tenir presents. És importantíssim dedicar molt de temps a la planificació de l’acte, analitzar tots els aspectes que formaran part de l’esdeviment i pensar en les possibles alternatives per si hem d’introduir canvis. És imprescindible portar un capsa o maleta amb material de muntatge i supervivència que ens ajudi a solventar incidents. I hem destacat quines són les principals qualitats que hauria de tenir el personal adscrit a protocol.
· Conèixer i saber aplicar el protocol per a aquests tipus d'actes.
1. Saber aplicar les especificitats de l'organització de l'acte de Constitució d'un ajuntament i presa de possessió dels electes.
2. Comprendre la Llei Orgánica 5/1985, de 19 de juny, del règim electoral general. Títol III, que regula les disposicions especials per a les eleccions municipals.
· Composició
· Calendari
· Organització
3. Saber aplicar les especificitats protocolàries de l'elecció de l'alcalde o alcaldessa.
4. Identificar els elements essencials d'aquest acte per tal de poder organitzar-lo de forma adequada.
5.Identificar la tradició inveterada del municipi i el marge d'actuació per poder adaptar l'acte a cada municipì
· Destriar aquelles característiques de cadascun dels municipis que per tradició o potestivament es volen incorporar a l'acte.
· Dissenyar un croquis espaial i temporal individualitzat d'aquest esdeveniment.
· Assimilar la normativa oficial, autonòmica i/o local de precedències. Analitzar el marc legal.
· Utilitzar estratègies per projectar la imatge de la corporació a través dels actes.
· Disposar de criteris per al muntatge de reunions, actes públics i banquets.
· Establir una metodologia i planificació de treball.
· Establir i organitzar el protocol que cal seguir en l'organització d'un acte d'aquest tipus.
Conèixer les especificitats de l'organització de l'acte de Constitució d'un ajuntament i presa de possessió dels electes i elecció de l'alcalde o alcaldessa.
· Conèixer la normativa en ordenament, tractaments i precedències.
· Conèixer les eines de protocol social per aplicar en situacions empresarials i actes més habituals.
· Assimilar l'aplicació del protocol en situacions empresarials de la institució i utilitzar les estratègies en les relacions internes/externes de l' àmbit professional.