Planificació i programació de la docència
Definició

Dissenyar, orientar i desenvolupar continguts, activitats de formació i d’avaluació, i altres recursos vinculats a l'ensenyament-aprenentatge, aprofitant les relacions amb l’entorn (social, cultural, familiar, etc.), valorant els resultats i elaborant propostes de millora.

La competencia implica ...
Eines per al disseny, planificació i gestió del currículum.
Elaboració del pla docent i de la programació de la formació.
Elaboració i coordinació del pla docent del centre.
Metodologies amb enfocament globalitzat (en el disseny i programació de la formació).
Atenció a la diversitat dels alumnes (en el disseny i programació de la formació).
Desenvolupament de les capacitats dels alumnes.
Eines necessàries per a l’observació i documentació pedagògica.
Disseny d'un pla d’avaluació inicial (diagnòstica), formativa (de procés) i sumativa (final).

20 recursos i/o accions formatives relacionades

Cuadricula Listado
Recurs formatiu
https://repositori-dsf.diba.cat/public_resources/altres/CRAF_img_fitxes/RF2154.jpg

Aquest Destil·lat estableix el que s’entén per èxit educatiu, fracàs escolar i abandonament escolar prematur (AEP). Exposa els principals indicadors pel cas de Catalunya, els factors explicatius de l’AEP i el marc de les intervencions davant l’AEP.
Descriu els principals reptes per fer front a l’AEP i, finalment, proposa un conjunt de polítiques i programes municipals per combatre l’AEP.

La col·lecció Destil·lats d’Educació facilita el coneixement generat en marc de les jornades i les accions formatives de la Gerència de Serveis d’Educació en un format sintètic i visual.

Autora: Aina Tarabini

Col·lecció
Destil·lats d’Educació
Tipus de recurs
Manual
Format
PDF
Recurs formatiu
https://repositori-dsf.diba.cat/public_resources/altres/CRAF_img_fitxes/RF2152.jpg

Aquest Mirades presenta la ponència impartida per Fernando Hernández. Es tracta d’una invitació a viatjar per algunes de les possibilitats, els desafiaments i les tensions que es fan presents en les relacions entre les arts i l'educació. I com que es tracta d'un viatge, el ponent apunta, amb un pensament de Marina Garcés, el territori que exploraràs: «Ens preparem per iniciar el viatge per la incertesa preparats per relacionar-nos amb el no-saber, per trepitjar i desplaçar els límits»

La col·lecció Mirades d’Educació recull, en format audiovisual, les ponències, xerrades, debats i accions formatives que tenen lloc en el decurs de diferents activitats i trobades de la Gerència de Serveis d’Educació.

Col·lecció
Mirades d’Educació
Tipus de recurs
Ponència
Format
Vídeo
Recurs formatiu
https://repositori-dsf.diba.cat/public_resources/altres/CRAF_img_fitxes/RF2406.jpg

Aquest Destil·lat descriu les diferents metodologies pedagògiques en l’etapa 0-3, el rol de l’educadora, l'organització de l'espai en l'escola bressol, les tipologies de documentació i la importància de la xarxa de relacions que s'estableixen en aquests centres.
La col·lecció Destil·lats d’Educació facilita el coneixement generat en marc de les jornades i les accions formatives de la Gerència de Serveis d’Educació en un format sintètic i visual. Aquest destil·lat és el número 15 d’aquesta col·lecció.
Autora: Marta Martínez, Formadora de l’Associació de Mestres Rosa Sensat i mestre d’educació infantil

Col·lecció
Destil·lats d’Educació
Tipus de recurs
Manual
Format
PDF
Recurs formatiu
https://repositori-dsf.diba.cat/public_resources/altres/CRAF_img_fitxes/RF2156.jpg

Aquest Mirades presenta la ponència impartida per Joan Manuel del Pozo i el diàleg posterior amb Mònica Nadal.
A la primera part, Joan Manuel del Pozo reflexiona sobre les actuals dimensions de canvi en l’educació -de l’escola transmissora de coneixements als entorns d’aprenentatge-, l’aprenentatge dins i fora l’escola i al llarg i ample de la vida, quins són els aprenentatges necessaris al segle XXI -valors, canvi social i reptes globals-, l’educació i els Objectius de Desenvolupament Sostenible, la necessitat de garantir una educació inclusiva, equitativa i de qualitat i la promoció d’oportunitats d’aprenentatge durant tota la vida per a tothom i el valor de la proximitat –l’aportació de l’àmbit local per millorar l’educació-.
A la segona part, en Joan Manuel del Pozo i na Mònica Nadal dialoguen sobre la situació actual en termes de cohesió social, igualtat d’oportunitats educatives i equitat, quins són els eixos del canvi -connexió d’actors, temps, espais, aprenentatges i protagonistes, com abordar els reptes específics del nostre sistema educatiu -segregació, abandonament escolar prematur- i com garantir més i millors oportunitats educatives a l’entorn local.
La col·lecció Mirades d’Educació recull, en format audiovisual, les ponències, xerrades, debats i accions formatives que tenen lloc en el decurs de diferents activitats i trobades de la Gerència de Serveis d’Educació.

Col·lecció
Mirades d’Educació
Tipus de recurs
Ponència
Format
Vídeo
Recurs formatiu
https://repositori-dsf.diba.cat/public_resources/altres/CRAF_img_fitxes/RF2407.jpg

Aquest Destil·lat exposa que l’observació i la documentació pedagògiques són una pràctica clau per poder analitzar, comprendre i comunicar els processos d’aprenentatge i de relació dels infants durant la seva activitat autònoma.
En el destil·lat explica per què observar i documentar a l'escola bressol, com fer-ho i destaca la visibilitat i comunicar processos d’aprenentatge i de relació.
La col·lecció Destil·lats d’Educació facilita el coneixement generat en marc de les jornades i les accions formatives de la Gerència de Serveis d’Educació en un format sintètic i visual. Aquest destil·lat és el número 17 d’aquesta col·lecció.
Autora: Rocío Galindo, Mestra d’educació infantil, formadora i assessora pedagògica. Directora de la llar d’infants municipal “Pi del Soldat” de Sant Pol de Mar

Col·lecció
Destil·lats d’Educació
Tipus de recurs
Manual
Format
PDF
Acció formativa del BAF
https://repositori-dsf.diba.cat/public_resources/altres/CRAF_img_fitxes/AF_BAF.jpg

Conèixer el marc conceptual. El concepte Snooezelen.
Entendre l'ús dels espais multisensorials.
Experimentar i familiaritzar-se amb els elements i materials dels espais multisensorials.
Extreure conclusions i objectius de treball, de cada element i de la globalitat de l'espai.
Reflexionar sobre l'actitud i els rols de l'adult en aquest espai.
Dissenyar propostes inclusives dins l'espai
Participar de l'espai de reflexió i debat.
Reflexionar sobre la importància de l'avaluació

Canal
Presencial
Durada
4,0 h
Acció formativa del BAF
https://repositori-dsf.diba.cat/public_resources/altres/CRAF_img_fitxes/AF_BAF.jpg

1. Comprendre les funcions i objectius d'un arranjament
2. Aprendre a adaptar als nivells i instrumentació de l'aula l'arranjament musical
3. Dominar les funcions i capes dels elements musicals en l'arranjament: melodia, baix, acompanyament i ritme.
4. Ser capaç d'harmonitzar i reharmonitzar melodies a veus.
5. Conèixer les notes de color en l'harmonia i saber-les utilitzar.

Canal
Presencial
Durada
12,0 h
Acció formativa del BAF
https://repositori-dsf.diba.cat/public_resources/altres/CRAF_img_fitxes/AF_BAF_2024.jpg

1. Reflexionar sobre el perquè avaluem i quines son les nostres necessitats
2. Explorar i practicar amb les arts com a metodologia per avaluar els projectes educatius
3. Planificar i dissenyar pas a pas un procés d'avaluació participativa i creativa
4. Compartir i difondre els resultats

Canal
Presencial + en línia
Durada
20,0 h
Acció formativa del BAF
https://repositori-dsf.diba.cat/public_resources/altres/CRAF_img_fitxes/AF_BAF.jpg

1.Acostar la promoció de la salut i els drets sexuals i reproductius a l'àmbit educatiu.
2.Reconèixer les necessitats sexo-afectives des del naixement, dels 0 als 3 anys.
3.Reflexionar i clarificar conceptes per acompanyar les 5 temàtiques que vertebren la proposta d'intervenció del programa pedagògic ¿Celebrem la Sexualitat¿: naixement, anatomia, cura i coneixement del cos, plaers, diversitats de gènere i bon tracte.
4.Facilitar materials, recursos i dinàmiques per apropar l'educació afectiva i sexual integral amb perspectiva coeducadora.
5.Revisar situacions concretes i resoldre dubtes de situacions específiques a casa i a les escoles bressol per millorar l'acompanyament de les sexualitats des del naixement.

Canal
Presencial + videoformació
Durada
12,0 h
Acció formativa del BAF
https://repositori-dsf.diba.cat/public_resources/altres/CRAF_img_fitxes/AF_BAF.jpg

1. Reflexionar sobre el joc i la seva importància en el desenvolupament d l'infant.
2. Proporcionar eines a les educadores que permetin preparar espais adequats pel joc infantil.
3. Reflexionar sobre el rol de l'adult en relació al joc: com observa, com acompanya i com provoca el joc.
. Diferenciar tipologia de joc per edats: 0-1, 1-2 i 2-3. Quin objecti té aplicar un tipus de joc a cada edat.
. Incorporar formació pràctica: un joc per nivell i posar-ho en pràctica incorporant-lo a la programació segons el nou currículum. Donar la possibilitat d'avaluar o revisar alguns jocs que les participants ja estiguin treballant a l'aula.
4. Apropar la documentació com a estratègia diària per donar sentit a la pràctica educativa.

Canal
Presencial + videoformació
Durada
10,0 h
Acció formativa del BAF
https://repositori-dsf.diba.cat/public_resources/altres/CRAF_img_fitxes/AF_BAF.jpg

· Explicació i comprensió de què és el Trastorn de l'Espectre Autista (TEA).
· Apoderar i capacitar als professionals en el seu paper de vigilància del desenvolupament i detecció de possibles signes d'alarma del TEA.
· Dotar d'estratègies i recursos per establir una bona coordinació familiar.
· Capacitar els professionals en l'adaptació de contextos i elaboració de materials adaptats a les necessitats dels infants amb TEA.
· Dotar els professionals d'estratègies per afavorir la participació social dels infants amb TEA.
· Capacitar els professionals en la comprensió i gestió de conductes específiques dels infants amb TEA.
· Dotar els professionals d'estratègies per afavorir la comunicació i el llenguatge dels infants amb TEA.
· Capacitar els professionals de les escoles bressol en les dificultats alimentàries i de control d'esfínters que els infants amb TEA poden presentar.
· Dotar els professionals de les escoles bressol d'estratègies per afavorir l'autonomia dels infants amb TEA en el context de l'escola bressol.
· Difondre i sensibilitzar sobre el TEA.

Canal
Presencial
Durada
20,0 h
Acció formativa del BAF
https://repositori-dsf.diba.cat/public_resources/altres/CRAF_img_fitxes/AF_BAF.jpg

1. Conèixer què és la Integració Sensorial i per què és un factor clau per al desenvolupament.
2. Identificar quines dificultats i necessitats sensorials presenten avui en dia els alumnes d'educació especial.
3. Detectar les característiques sensorials dels alumnes per poder optimitzar el seu benestar dia a dia a les escoles d'educació especial.
3. Conèixer el perfil sensorial dels nostres alumnes i quines característiques sensorials específiques presenta cadascun d'ells.
4. Potenciar la intel·ligència sensorial a les escoles d'educació especial.

Canal
Presencial + videoformació + en línia
Durada
16,0 h
Acció formativa del BAF
https://repositori-dsf.diba.cat/public_resources/altres/CRAF_img_fitxes/AF_BAF.jpg

· Reflexionar sobre el concepte d'espais exteriors en concordança amb el projecte educatiu global de l'escola, tenint en compte el nou decret 21/23.
· Observar el joc dels infants per tal de poder donar resposta a les seves demandes i necessitats reals de joc a l'exterior.
· Dissenyar, planificar i organitzar un espai exterior amb identitat pròpia.
· Cercar recursos naturals per tal d'enriquir els espais, tenint en compte el respecte cap al benestar.
· Disposar els espais de mobiliari, materials i altres recursos útils per la vida als exteriors i el seu manteniment

Canal
Presencial
Durada
9,0 h
Acció formativa del BAF
https://repositori-dsf.diba.cat/public_resources/altres/CRAF_img_fitxes/AF_BAF_2024.jpg

· Conèixer el marc teòric de la coeducació i la importància de la socialització de la petita infància per la diversitat de gènere.
· Formar i sensibilitzar a l'equip educatiu vers les desigualtats de gènere i la reproducció dels estereotips sexistes.
· Dotar d'eines i recursos per implementar la coeducació a les escoles bressol.
· Oferir metodologies per l'anàlisi de la situació i la proposta de bones pràctiques.
· Establir un pla de treball per la implementació de projectes coeducatius a les escoles bressol i el treball amb les famílies.

Canal
Presencial
Durada
16,0 h
Acció formativa del BAF
https://repositori-dsf.diba.cat/public_resources/altres/CRAF_img_fitxes/AF_BAF.jpg

· Conèixer el marc teòric de la coeducació i la importància de la socialització de la petita infància per la diversitat de gènere.
· Formar i sensibilitzar a l'equip educatiu vers les desigualtats de gènere i la reproducció dels estereotips sexistes.
· Dotar d'eines i recursos per implementar la coeducació a les escoles bressol.
· Oferir metodologies per a l'anàlisi de la situació i la proposta de bones pràctiques.
· Establir un pla de treball per a la implementació de projectes coeducatius a les escoles bressol i el treball amb les famílies.

Canal
Videoformació + en línia
Durada
14,0 h
Acció formativa del BAF
https://repositori-dsf.diba.cat/public_resources/altres/CRAF_img_fitxes/AF_BAF.jpg

1. Analitzar els formats per comunicar i compartir coneixements a les escoles municipals de música, dansa i centres de les arts segons les aportacions que ens fa la neurociència. Veure com la neurociència pot ajudar en la docència d'ensenyaments artístics a partir dels diversos projectes i la creació de comunitat.
2. Exposar les diferències d'aprenentatge segons les edats: si funcionen igual o no els mecanismes d'aprenentatge en un infant de 3 anys, un jove de 15 o una persona de 80 anys.
3. Conèixer quins plantejaments es fan des de la neurociència per millorar el desenvolupament professional dels docents d'ensenyaments artístics.
4. Exposar evidències científiques sobre els processos d'ensenyament-aprenentatge, i les implicacions dels models d'ensenyament més directes enfront dels més constructius.
5. Relacionar les implicacions del treball de la creativitat artística en el desenvolupament del cervell segons la neurociència: maneres de potenciar aquesta relació en els diversos projectes col·lectius.

Canal
Presencial
Durada
12,0 h
Acció formativa del BAF
https://repositori-dsf.diba.cat/public_resources/altres/CRAF_img_fitxes/AF_BAF_2024.jpg

· Reflexionar i treballar sobre els principis bàsics de l'aprenentatge.
· Analitzar la pràctica pedagògica actual, anàlisi curricular propi i adaptació a l'entorn.
· Definir el model competencial d'alumne segons els ensenyaments.
· Donar competències al professorat per a la creació de nous escenaris d'aprenentatge.
· Dissenyar d'espais globalitzats d'aprenentatge per reptes i avaluació per millorar les experiències d'aprenentatge.
· Donar suport als equips directius a la transformació metodològica en els seus centres.

Canal
Presencial + en línia
Durada
20,0 h
Acció formativa del BAF
https://repositori-dsf.diba.cat/public_resources/altres/CRAF_img_fitxes/AF_BAF.jpg

· Comprendre els conceptes principals provinents de la neurociència sobre la plasticitat cerebral i la seva relació amb l'aprenentatge dels infants dels 0 als 3 anys de vida.
· Conèixer les diferents etapes del maduració evolutiva que acompanyen el desenvolupament cognitiu, el sensorial, el motor, el socioemocional i el lingüístic.
· Identificar els principals factors de risc i els factors protectors durant els primers anys de vida.
· Desenvolupar estratègies i experiències d'aprenentatge que respectin el desenvolupament del cervell i les necessitats de l'infant.
· Obtenir fonamentació teòrica pel disseny de metodologies pedagògiques basades en l'evidència científica.
· Dotar d'eines educatives durant i després del confinament basades en la neurociència.

Canal
Videoformació + en línia
Durada
10,0 h
Acció formativa del BAF
https://repositori-dsf.diba.cat/public_resources/altres/CRAF_img_fitxes/AF_BAF.jpg

· Oferir idees clau per a estructurar, planificar i implementar projectes comunitaris amb les diferents arts, especialment teatre, música i dansa de forma competent.
· Dotar de recursos didàctics que afavoreixin el procés d'ensenyament-aprenentatge d'una forma cooperativa, significativa i funcional.

Canal
Presencial
Durada
10,0 h
Acció formativa del BAF
https://repositori-dsf.diba.cat/public_resources/altres/CRAF_img_fitxes/AF_BAF.jpg

1. Conèixer el desenvolupament del cervell durant els primers anys de vida.
2. Aprendre les pràctiques educatives més fonamentades per la investigació científica en psicologia i neurociència.
3. Reflexionar sobre el disseny de metodologies pedagògiques basades en l'evidència científica a l'etapa 0-3 anys.

Canal
Videoformació
Durada
4,0 h