En aquest pòdcast parlarem sobre l’estrès i sobre què podem fer amb ell perquè no ens afecti negativament i com, fins i tot, podem transformar-lo en un recurs per al nostre benestar. També abordarem la diferència que hi ha entre estrès i estar neguitós.
Definició
Identificació de les potencialitats i les necessitats de desenvolupament dels seus col·laboradors per oferir-los els mitjans (formació, suport, oportunitats i experiències) més adients per tal que puguin millorar i créixer professionalment.
La competencia implica ...
El lloc de treball com espai d’aprenentatge i de desenvolupament personal.
Conèixer l’oferta formativa adreçada als empleats públics locals.
Tècniques d’identificació de necessitats formatives aplicables en l'àmbit individual i d’equip.
Rol directiu: tutor i coach dels seus col·laboradors.
Elements clau en el desenvolupament dels equips de treball: la confiança i la delegació.
Desenvolupament de recursos humans a la funció pública.
Característiques dels equips d’alt rendiment.
Nivells
• Utilitza els procediments definits per la seva organització per enviar participants a accions formatives.
• Reorganitza el treball de la unitat per facilitar la participació de les persones en accions formatives.
• Valora les iniciatives dels col·laboradors per que fa a la seva formació i desenvolupament professional.
• Coneix l’oferta formativa que ofereix l’ajuntament o les administracions proveïdores de formació per als empleats públics locals.
• Aprofita els errors com a font d'aprenentatge i millora per als seus col·laboradors.
• Suggereix als seus superiors, a recursos humans, etc., accions específiques individuals i grupals de desenvolupament.
• Comprèn els fonaments tècnics dels procediments de gestió de la formació de la seva organització.
• Identifica les necessitats de desenvolupament del seu equip, defineix les accions que cal emprendre i es responsabilitza del seu seguiment.
• Sap com aprenen les persones adultes en el lloc de treball.
• Documenta i redacta el protocol dels processos i models de treball per facilitar que els seus col·laboradors ho desenvolupin.
• Planteja reptes de futur als seus col·laboradors per tal de millorar el seu desenvolupament professional.
• Prepara el treball de la unitat per afavorir la transferència dels aprenentatges dels col·laboradors que han assistit a una acció formativa.
• Organitza el seu entorn de treball per afavorir la polivalència i la transmissió de l'aprenentatge dels uns als altres.
• Utilitza metodologies de treball col·laboratives.
• Prepara recursos específicament pensats per al desenvolupament de les persones de la seva unitat organitzativa (guies de treball o de procediment, manuals, definicions de models, etc.).
• Coneix els plantejaments tècnics del desenvolupament de competències professionals en un entorn de treball.
• Raona i consensua amb els seus col·laboradors les competències que cal treballar i els suports formatius que s'han de rebre: el pla de desenvolupament dels seus col·laboradors.
• Dedica temps de la seva agenda a fer el seguiment i la valoració del pla pactat.
• Prepara els seus col·laboradors per tal que assumeixin nous reptes en un futur: exerceix de coach amb persones significatives i amb potencialitat del seu equip.
En aquest segon capítol veurem la relació entre l’estrès i els pensaments
En aquest tercer pòdcast veurem com podem transformar els pensaments per sortir de l’estrès i convertir-los en quelcom positiu: el benestar.
En aquest quart pòdcast veurem la relació entre l’estrès i les emocions.
En aquest cinquè pòdcast veurem com podem transformar les emocions per sortir de l’estrès i convertir-les en quelcom positiu... en benestar
En aquest sisè pòdcast veurem com es relacionen l'estrès i les sensacions.
En aquest setè pòdcast veurem com transformar les sensacions. Per sortir de l'estrès i convertir-les en quelcom positiu... en benestar
El procés d'aprendre és complicat quan estem sotmesos a tanta informació que pot desorientar-nos. Aquest vídeo de 2' ens planteja 10 accions bàsiques que ens ajudaran a aconseguir l'aprenentatge desitjat.
Col·lecció “Videopíndoles d'aprenentatge” de la Direcció de Serveis de Formació. Edició 2021
De l'experiència se n'aprèn, però per fer-ho necessitem saber com abordar aquest aprenentatge. En 2' te'n fem 5 cèntims.
Col·lecció “Videopíndoles d'aprenentatge” de la Direcció de Serveis de Formació. Edició 2023
El teletreball ha estat la palanca que a alguns els faltava per engegar l'autoprenentatge autònom. Però sabem com fer-ho? Aquesta xerrada ens indica la metodologia i algunes eines per aconseguir-ho.
Col·lecció 1 hora, 1 habilitat. Edició 2022.
Vols potenciar l'aprenentatge autodidàctic? En aquest vídeo, et presentem deu accions fàcils i efectives per aprendre pel teu compte.
Col·lecció “Videopíndoles d'aprenentatge” de la Direcció de Serveis de Formació. Edició 2024
Aquest material ofereix un espai pràctic de reflexió i acció amb el qual fer aquest trajecte d’autoobservació, presa de consciència i transformació vers aquells aspectes relacionats amb l’entorn laboral que volem redefinir o reenfocar. És una proposta per sentir-nos cocreadors dels diferents ecosistemes relacional de les nostres vides.
Col·lecció “Manuals de formació” de la Direcció de Serveis de Formació. Edició 2021
Una de les grans característiques del nostre cervell és la plasticitat, és a dir, la capacitat de produir respostes més complexes a mesura que els estímuls ambientals són més exigents. Per això convé entrenar-lo i així poder millorar les nostres habilitats dia a dia.
Et proposem una sèrie de preguntes que requereixen la teva atenció.
El recurs presenta, en 5 mòduls, diversos aspectes que han de contribuir a unes millors delegacions. Cadascun dels mòduls, que tenen una llargada entre 1,30 i 3 hores, alterna la teoria amb la proposta de pràctiques de diversos tipus. El mòdul 1 ens ofereix la contextualització del terme, contextualització que s'aclareix en el mòdul 2 dedicat a aclarir les confusions més habituals al respecte. El modul 3 i 4 desenvolupen el model DISC de delegació, en les vessants personals i d'actuació grupal.Continguts i reflexions sobre la confiança i el bon feedback que se'n deriva cloue el material.
El recurs presenta en 5 mòduls diversos aspectes relacionats amb la motivació. Cadascun dels mòduls, que tenen una llargada entre 2 i 3 hores, alterna la teoria amb la proposta de pràctiques de diversos tipus. D'entrada ens ofereix la contextualització del terme, per passar a donar-nos diverses eines que ens portaran a observar el nostre punt de partida. El modul 2 mòdul planteja la importància de la cura personal (especialment emocional) per a afavorir la motivació personal. El mòdul 3 i el mòdul 4 presenten continguts, eines i exercicis per millorar en la motivació de l'equip.
El manual parteix del concepte d'empatia per analitzar posteriorment tot allò que afecta la comunicació empatica. L'empatia és una eina clau per desenvolupar les connexions basades en la confiança i la credibilitat.
La comunicació “intra” i interpersonal ha de fonamentar-se en aquest concepte. Cal construir recursos que generin una capacitat dialògica centrada en les necessitats pròpies però també en les dels nostres interlocutors, arribant a assolir l'entesa. el diàleg assertiu i la gestió emocional adequada, ajudaran a l'aprenentatge de la nostra comunicació empàtica, configurant-la de manera sòlida i en permanent creixement.
Col·lecció “Manuals de formació” de la Direcció de Serveis de Formació. Edició 2021
Andrea Vilallonga conversa amb Emma Giner sobre positivitat
Andrea Vilallonga conversa amb Laura Rossell sobre el pessimisme i els pessimistes
Andrea Vilallonga conversa amb Reichel Delgado sobre l'optimisme i els optimistes.
Andrea Vilallonga conversa amb Yolanda Núñez sobre els realistes.
Andrea Vilallonga conversa amb Laura Rossell sobre els negatius.
Andrea Vilallonga conversa amb Sònia Tapiolas sobre el somriure.
Andrea Vilallonga conversa amb Maria Teixidor sobre amabilitat altruista.
Andrea Vilallonga conversa amb Tomàs Navarro sobre parlar-se bé a un mateix.
Andrea Vilallonga conversa amb Marta Pontnou sobre el "vestit de truita".
Andrea Vilallonga conversa amb Ruth Gumbau sobre les misèries.
Andrea Vilallonga conversa amb Laura Andrés sobre el "flow" .
Andrea Vilallonga conversa amb Laura Gascón sobre comunicació positiva.
Andrea Vilallonga conclou , donant les idees clau, aquesta sèrie de pòdasts a l'entorn de la comunicació positiva.
Conèixer d’on venen i quina és la informació que ens volen transmetre les nostres emocions és clau per respondre adequadament a l’entorn i per poder prendre millors decisions.
Aquest document de Síntesi t'acompanyarà a fer-ho.
Col·lecció “Síntesis de formació” de la Direcció de Serveis de Formació. Edició 2021
Pot interessar-te memoritzar algunes idees, tasques, projectes de manera que les tinguis presents més enllà de la informació escrita que ens és indispensable. Per a això, la construcció d'un Palau al cap pot ser-te útil. En aquest recurs et mostrem com emprar-la.
Col·lecció “Videopíndoles d'aprenentatge” de la Direcció de Serveis de Formació. Edició 2022
Aprendre a contenir les emocions de l'altre quan es desborden no és fàcil. Cal fer-ho des del cor, amb amabilitat i empatia, entenent que cada persona té una història que no sabem i que té dret a sentir el que sent és necessari per a tots nosaltres.
La contenció emocional ens ofereix algunes tècniques que ens hi ajuden.
Col·lecció “Síntesis de formació” de la Direcció de Serveis de Formació. Edició 2023
El recurs pretén ajudar-nos a entendre què és l’estrès, per què es produeix i de quins recursos disposem per tal de mantenir-hi un diàleg fluid i fecund que no ens faci mal.
Per fer-ho, es plantgen tres tipus de recursos: mètodes cognitius, recursos conductuals i activitats físiques. Es presenten els mecanismes bàsics de cada mètode i se suggereix la combinació de tots tres perquè el diàleg amb l’estrès sigui fructífer.
La comunicació és un element clau en el procés de socialització de les persones, alhora que un procés complicat i ple de dificultats de diversa índole. És habitual, doncs, que sorgeixin conflictes i malentesos en les nostres relacions.
Amb les eines que ens ofereix la Comunicació No Violenta es preten aprendre a comunicar-nos de manera efectiva i afectiva i tractar de resoldre tot tipus de conflicte sense violència ni coacció.
Col·lecció “Síntesis de formació” de la Direcció de Serveis de Formació. Edició 2020
Aquest material t'oferirà pautes per fer un seguiment precís i exhausitiu de les tasques delegades, de manera que el resultat final sigui el desitjat.
Els Entorns Personals d'Aprenentatge (EPA) sorgeixen com a metodologia per aprendre de manera informal, contínua i col·laborativa. El document presenta les característiques generals que ha de tenir un bon EPA i presenta diverses eines digitals que poden contribuir a crear aquest entorn i fer-lo operatiu a les nostres necessitats.
Col·lecció “Síntesis de formació” de la Direcció de Serveis de Formació. Edició 2020
Ser empàtica o simpàtica no és el mateix. En aquest vídeo t'expliquem la diferència i t'ajudem a identificar quin perfil és el teu. Descobreix com cadascun afecta les teves relacions i la manera en què connectes amb les altres persones!
Col·lecció “Videopíndoles d'aprenentatge” de la Direcció de Serveis de Formació. Edició 2024
Una de les responsabilitats més complexes que existeixen a l’àmbit laboral és la conducció d’equips humans. Dirigir i desenvolupar equips és molt difícil. Són moltes les habilitats i els coneixements necessaris per tenir èxit en aquesta missió.
En aquest recurs aprendràs els conceptes bàsics de la gamificació d’una forma senzilla.
A més, mostrem diversos casos d’èxit que et permetran entendre molt ràpidament les potencialitats d’aquesta tècnica.
Aprèn la gamificació alhora que l’apliques!
El cos parla. Podem tenir en compte alguns recursos ens dóna per empoderar-nos.
Col·lecció “Videopíndoles d'aprenentatge” de la Direcció de Serveis de Formació. Edició 2023
Aquest recurs té un doble objectiu: practicar l'escolta, la lectura i la comprensió en anglès mentre descobreixes quines són les claus per aprendre idiomes i quines són les creences limitadores que sovint ens bloquegen i desmotiven. Disposes de vídeos amb subtítols en anglès i català, transcripcions i un full de treball per practicar pas a pas.
La Comunicació No Violenta (CNV) és una tècnica que busca generar espais de qualitat perquè dues persones expressin les seves necessitats de forma honesta i constructiva. Ens ho explica la Carme Pujol en aquest vídeo.
Col·lecció “Aprenent amb els experts” de la Direcció de Serveis de Formació. Edició 2020
En aquest dossier s’exposen consideracions, reflexions i diverses teories sobre el canvi personal, les seves causes, les resistències per canviar i els seus beneficis, tant en la vida personal com en l’àmbit professional.
No es tracta de canviar per canviar o de ser flexible perquè sí. La qüestió és canviar per millorar, adaptar-se a la realitat i créixer com a persona sense deixar de ser un mateix. D’aquí ve el títol «La dansa dels joncs», perquè els joncs s’adapten al vent i als canvis de la realitat, però continuen sent ells mateixos.
Col·lecció “Manuals de formació” de la Direcció de Serveis de Formació. Edició 2021
Aquest material et permetrà reflexionar sobre les diverses motivacions que mouen a les persones i els equips de treball i conèixer l'estructura dels models de cooperació i competència per crear equips de treball.
Woop és una tècnica que ens ajuda a superar els possibles obstacles que preveiem per aconseguir un objectiu. En 2' t'expliquem com fer-ho.
Col·lecció “Videopíndoles d'aprenentatge” de la Direcció de Serveis de Formació. Edició 2023
El recurs formatiu que teniu a les mans pretén ser una guia explicativa de cadascuna de les competències professionals definides en el Diccionari de competències per al desenvolupament professional dels empleats/des dels ens locals, entés com un instrument tècnic dins del model de formació impulsat per la Direcció de Serveis de Formació (DSF). Esperem que us serveixi per comprendre-les millor i per reflexionar sobre la vostra pràctica diària i sobre els aspectes on podeu incidir cap a la millora i creixement professional.
Òscar Dalmau, apassionat de la creativitat i la innovació en l'aprenentatge corporatiu, ens parla sobre l'evolució, altres models i pràctiques innovadores de la formació a l'aprenentatge en les organitzacions.
Col·lecció “Aprenent amb els experts” de la Direcció de Serveis de Formació. Edició 2020
L’atenció és un recurs cerebral clau per desenvolupar tasques amb eficiència, però tanmateix és limitat per la gran quantitat d’energia metabòlica que consumeix.
Hi ha dos tipus principals d’atenció: la voluntària, que forma part de les funcions executives, i la involuntària, que se sustenta al sistema límbic. Ambdues són importants.
La conversa entre Anna Forés i David Bueno gira al voltant d'aquestes qüestions.
La motivació és un procés intern –o un estat mental– que activa, dirigeix i ens permet mantenir una conducta adequada per a la consecució d’un objectiu concret. Se sustenta en diverses estructures del cervell, i a nivell neurohormonal es relaciona amb les sensacions de recompensa, l’anticipació de recompenses futures i l’optimisme.
Internament, incrementa el nivell d’energia metabòlica del cervell, la qual cosa li permet funcionar amb més eficiència i durant més temps sense cansar-se.
La conversa entre Anna Forés i David Bueno girarà al voltant d'aquests temes i proposarà algunes idees per afavorir la motivació.
L’esforç és una actitud vital vinculada a la proactivitat, i resulta imprescindible per a un creixement sòlid, tant a nivell personal com professional. Tanmateix, la capacitat d’assumir nous reptes que requereixen esforç implica poder anticipar recompenses futures. Una anticipació que es produeix quan es percep, en base a les experiències passades, que el repte és assequible i l’esforç valorat i autovalorat.
Al voltant de tot això gira la conversa entre Anna Forés i David Bueno.
La mentalitat de creixement és el convenciment que hom pot sempre incrementar les seves capacitats cognitives. La va proposar originàriament la psicòloga estatunidenca Carol Dweck, per oposició a la mentalitat fixa que seria la creença que les capacitats cognitives venen prederminades i per tant no poden incrementar-se.
Anna Forés i David Bueno tenen una conversa al voltant d'aquests temes.
Descansar i dormir són activitats indispensables per a la supervivència i per a la bona gestió del cos i del cervell. També ho és l’esport, que no només actua sobre tota la fisiologia corporal sinó també la cerebral, amb conseqüències importants per a la ment.
De tot això en parne David Bueno i Anna Forés.
L’estrès és una reacció fisiològica del cos i del cervell davant d’una situació que percebem com una amenaça.
Totes les enquestes indiquen que el nivell d’estrès personal i social ha anat incrementant aquestes darreres dècades. Saber gestionar l’estrès afavoreix el benestar personal i la gestió social dels equips de treball.
De tot això en parlen Anna Forés i David Bueno
Ens agrada dir que les persones som una espècie racional. Però som, de fet, una espècie emocional que pot raonar. Les emocions són les directores de la nostra conducta instintiva i impulsiva, i són presents en totes les nostres decisions.
Tanmateix es poden gestionar, però per fer-ho cal evitar les situacions estressants.
La conversa entre Anna Forés i David Bueno ens gira al voltant de totes aquestes qüestions.
La primera cosa que crida l’atenció a un nou nat de manera instintiva són els ulls de les altres persones, perquè a través de les mirades transmetem el nostre estat emocional. Com ens mirem els uns als altres i com ens parlem marca la base emocional de les relacions humanes, i per extensió de la satisfacció i la implicació que podem tenir en aquestes relacions, tant a nivell personal com professional.
La conversa entre Anna Forés i David Bueno girarà al voltant d'aquestes qüestions.
Molts cops parlem de la resiliència quan ens passen situacions complicades o adverses. Però la resiliència cal treballar-la quan abans millor, per anar tenint recursos per poder fer front a les situacions vitals que haurem d’enfrontar.
La conversa entre Anna Forés i David Bueno girarà al voltant de les preguntes següents:
El benestar és la percepció personal i subjectiva de sentir-se relativament a gust amb un mateix i amb l'entorn, incloses les relacions amb altres persones. Inclou els desitjos, els objectius i les necessitats, els factors ambientals que ens afecten i les experiències que tenim al llarg de la nostra vida, i també els aspectes físics, mentals i socioemocionals. Benestar, tanmateix, no és sinònim de felicitat.
La conversa entre Anna Forés i David Bueno gira al voltant d'aquests temes.
Els diferents models conductuals en els que ens movem cada dia poden tenir diverses causes i poden manifestar-se de formes molt diferents D’entre les diferents possibilitats, la conducta assertiva es manifesta com l’expressió adequada de les emocions en les relacions socials, sense que hi hagi ansietat o agressivitat. Per això, l’assertivitat esdevé una eina clau en totes les dimensions de les relacions humanes i, òbviament, també en les professionals.
El recurs ens dóna coneixement sobre aquest tema, i ens aporta eines per a la reflexió i per a la pràctica d'algunes tècniques que ens ajudaran en la pràctica de l'assertivitat.
El mètode Shu-Ha-Ri et suggereix una forma d'aprendre. En 2' te'n pots fer una idea.
Col·lecció “Videopíndoles d'aprenentatge” de la Direcció de Serveis de Formació. Edició 2022
Aquest material t'ajudarà a desenvolupar habilitats per a delegar de manera eficaç i afavorir la motivació i la implicació de les persones que integren els equips de treball. Entre d'altres aspectes treballaràs la importància de no improvisar, d'entendre i gestionar els aspectes previs a una correcta delegació, preparar alternatives, etc.
· Conèixer la importància de l'aprendibilitat en el desenvolupament personal i laboral.
· Saber detectar què necessitem aprendre.
· Identificar els aspectes que limiten la nostra aprendibilitat.
· Desenvolupar un Pla Individualitzat d'Aprenentatge.
Entrenar la ment a partir d'una sèrie de preguntes per millorar les nostres habilitats dia a dia.
1. Reflexionar sobre la importància d'aprendre a aprendre i la necessitat de disposar d'un entorn
personal d'aprenentatge.
2. Conèixer i utilitzar diferents eines digitals seleccionades per optimitzar l'adquisició d'eines
obertes de coneixement.
3. Dissenyar la primera versió del seu propi entorn personal d'aprenentatge.
Conèixer i aplicar la metodologia d'intervisió, especialment orientada a resoldre de forma senzilla i en grup situacions diverses, incorporant diferents enfocaments per analitzar-les i comprendre-les i proposar-hi possibles solucions.
Així, aquesta acció està centrada en l'aprenentatge d'una eina per al coaching de grups. El seu propòsit és facilitar recursos per tractar situacions diverses des d'una altra mirada. És útil per desfer bloquejos, analitzar problemes, resoldre conflictes, considerar nous punts de vista, prendre decisions, i gestionar projectes, entre d'altres.
Oferir eines als caps de zona que potenciïn la interrelació amb les direccions de la seva zona.
· Donar a conèixer els conceptes de Lectura Fàcil i Llenguatge Planer.
· Aplicar les pautes LF a la redacció de diferents documents administratius dirigits a la població.
· Conèixer els conceptes bàsics de la gamificació.
· Entendre les potencialitats de la tècnica de la gamificació.
· Conèixer diversos casos d'èxit.
· Experimentar la gamificació a la vegada que s'utilitza.
Analitzar i aplicar els elements relatius als rols, estils i competències directives.
· Comprendre les eines de la Comunicació No Violenta (CNV).
· Aplicar les eines de CNV en la nostra manera de comunicar-nos.
· Detectar els judicis que poden interferir en la nostra comunicació.
· Trobar estratègies per satisfer les nostres necessitats i les de les altres persones.
· Prevenir conflictes i/o situacions violentes.
· Reconèixer quins són els principals obstacles que interfereixen en una bona comunicació amb un mateix i cap als altres.
· Millorar la seva comunicació potenciant l'assertivitat i l'empatia i atenent als sentiments i necessitatsde cadascú.
· Utilitzar el procés de la Comunicació NoViolenta en la seva vida quotidiana
· Definir quines són les funcions del gestor d'equips i del lideratge positiu.
· Organitzar el treball i coordinar l'actuació del grup.
· Analitzar la situació actual per actuar.
· Alinear l'equip en la consecució dels objectius de la unitat i l'organització.
· Integrar la perspectiva de gènere i la igualtat en l'actuació policial i en la gestió d'equips.
· Transmetre el sentiment de pertinença als integrants de l'equip.
· Gestionar de forma adequada els conflictes dins l'equip.
· Conèixer els elements de motivació individuals a la feina.
· Conèixer els elements de motivació dels equips de treball.
· Analitzar i avaluar l'eficàcia de les diferents estratègies de motivació.
· Aplicar les estratègies de motivació al seu equip de treball.
· Implementar la tècnica àgil de presentació d'informacions, projectes, etc. PechaKucha.
· Conèixer els components (de contingut i continent) propis de la tècnica PechaKucha.
· Experimentar amb una tecnologia d'edició de presentacions al núvol.
· Saber identificar les potencialitats i les necessitats de desenvolupament dels seus col·laboradors.
· Identificar les fortaleses i debilitats dels membres del seu equip.
· Afavorir la interacció dels membres del seu equip per facilitar l'intercanvi de coneixements, maneres de fer, experiència.
· Comprendre la necessitat d'actuar com a tutor i coach.
· Aprofitar les reunions de l'equip per orientar el seu treball i plantejar reptes individuals i col·lectius.
· Mostrar-se proper i col·laborador per donar suport i potenciar el desenvolupament de l'equip.
· Conèixer els principis de l'aprenentatge adult i del desenvolupament de competències professionals.
· Afavorir l'aprenentatge dels col·laboradors tenint en compte els principis pedagògics.
· Fer servir els nivells de desenvolupament competencial per valorar els seus
col·laboradors.
· Saber identificar les potencialitats i les necessitats de desenvolupament dels seus col·laboradors.
· Comprendre la necessitat d'actuar com a tutor i coach.
· Conèixer els principis de l'aprenentatge adult i del desenvolupament de competències professionals.